Ingezonden persbericht


PERSBERICHT: Zesde editie van de Koorbiënnale succesvol!

Met bijna 9.000 bezoekers is de zojuist afgesloten 6de editie van de Koorbiënnale uitstekend bezocht. Er waren 8 concerten in Philharmonie, Grote of St. Bavokerk en Waalse kerk. 6 workshops waren te volgen door amateurzangers en 100 amateurzangers zongen mee in het Festivalkoor. Er waren 8 buiten optredens waar een aantal van zijn verplaatst naar de foyer van de Philharmonie vanwege de slechte weersomstandigheden. De Eric Ericson Masterclass heeft jonge koordirigenten een unieke kans gegeven om te werken met en te leren van beroemde vocale ensembles van wereldklasse.

Er was een uitgekiende programmering waarin zowel ensembles van absolute wereldklasse zoals Ensemble Amarcord, het Lets Radiokoor en The Sixteen en ook het Groot Omroepkoor en het Nederlands Kamerkoor zijn gecombineerd met concerten in de traditie van Zuid-Europese polyfonie en de laagdrempelige hofjesconcerten. Hierdoor bood het festival een veelzijdig aanbod dat een zeer divers publiek aansprak.

De Nederlandse première van Jonathan Harvey's The Summer Cloud's Awakening en de wereldpremière van O Whispering sons van Vanessa Lann waren bijzonder geslaagd. 5 nieuwe composities voor kinderkoor van gerenommeerde Nederlandse componisten beleefden hun première in de buitenlucht. De programmering trok veel landelijke persaandacht. Diverse programma's zijn live uitgezonden door de KRO op Radio 4. Er verschenen recensies in NRC, Haarlems Dagblad en Volkskrant waarin het zeldzame karakter van het festival, als ook de breedte van de programmering en de kwaliteit ervan, geroemd werden.

Veel waardering was er ook voor de masterclasses en het Festivalkoor dat gevorderde amateurzangers in staat stelde om met het Britse topensemble The Sixteen het magnum opus van Thomas Tallis, Spem in alium, in te studeren en uit te voeren in de Grote of St. Bavokerk op de Grote Markt in Haarlem.

Koorbiënnale 7 zal plaatsvinden van 28 juni tot en met 7 juli 2013.

Citaten:

Floris Don (NRC Handelsblad) over het Festivalkoor met the Sixteen: 'Massale klankwolken kwamen onder Christophers overtuigend in beweging, culminerend in een stralend slotakkoord en daverend applaus. Mooi dat dit initiatief een centrale plaats kreeg in de programmering.'

Guido van Oorschot (Volkskrant) over the Sixteen: 'De Britten lieten het immense klanklichaam van de Bavo verleidelijk trillen.'

Frits van der Waa (Volkskrant) over Jonathan Harvey: 'overweldigende mix van boeddhistische gedachten over reïncarnatie en derivaten van het Tristan-akkoord'

Winand van de Kamp (Haarlems Dagblad ) over Vanessa Lann: 'Het resultaat is soms aangrijpend, soms overweldigend.'

Ynske Gunning (Haarlems Dagblad) over het Eva Quartet: 'Hun stemmen zijn verbluffend lenig. Prachtig. Indrukwekkend en ontroerend.'

Pat Donnez (auteur) over het gebruik van zijn teksten voor de Kinderkaravaan: 'Het Nationaal Kinderkoor van Nederland maakt van mijn kinderbundel Hotemetoten een feest. Werkelijk. Als er een hemel bestaat - wat, laten we eerlijk zijn, zeer twijfelachhtig is - maar als er een bestaat, dan laten hun stemmen horen hoe hhet daar ongeveer moet klinken.'

Jaap Spijkstra (bewoner Gravinnenhof) over de hofjesconcerten: 'Ik ben een tevreden mens als ik zie hoeveel publiek er geniet van zo diverse muziekstijlen en -genres.'

Henk Gilhuis (deelnemer Festivalkoor): '?de inspiratie die ik afgelopen dagen heb opgedaan, daar kan ik nog lang op teren.'

Jeroen Latour (deelnemer Festivalkoor): 'Al met al een geweldige ervaring, en ik heb dankzij The Sixteen met veel plezier muziek kunnen maken. Bedankt!'