Philips
The Black Eyed Peas werken samen met Philips tijdens `The Beginning' tournee
om nieuwe dimensie toe te voegen aan optredens
6 juli, 2011
Bij concerten in Parijs draagt de band kleding met dynamische verlichting en
integreert daarmee verlichting, mode, muziek en technologie
Stade de France, Parijs - Koninklijke Philips Electronics N.V. (AEX:
PHI, NYSE: PHG) en The Black Eyed Peas lieten het podium oplichten
tijdens drie langverwachte concerten in de lichtstad Parijs. De
optredens werden gegeven in het uitverkochte Stade de France, dat
plaats biedt aan maar liefst 80.000 toeschouwers.
The Black Eyed Peas staan erom bekend dat ze tijdens hun spetterende
optredens de grenzen verleggen van muziek, mode en technologie. Fergie,
Taboo en apl.de.ap begonnen de show in kostuums met dynamische
verlichting die in samenwerking met Philips zijn ontwikkeld en waarin
de nieuwste LED- en OLED-technologie' van Philips is verwerkt. De
kostuums zijn ontworpen en ontwikkeld door Rogier van der Heide, de
Chief Design Officer van Philips Lighting, en zijn multidisciplinaire
ontwerpteam. Zij werkten samen met B. Åkerlund, de kostuumontwerpster
en stiliste van The Black Eyed Peas. Het team combineerde Åkerlunds
visionaire stijl met expertise op het gebied van modetechnologie,
videotechniek en elektronica om een radicaal, multifunctioneel ontwerp
te creëren.
De samenwerking tussen Philips en de populaire band begon toen zangeres
Fergie tijdens een recent optreden bij de Billboard Music Awards een
jurk droeg waarin verlichtingstechnologie van Philips was verwerkt. Bij
de optredens in Parijs heeft de band de lat nu nog hoger gelegd met
kostuums die specifiek zijn ontworpen om optimaal gebruik te maken van
Philips verlichtingstechnologie. De kleding staat tijdens het optreden
draadloos in verbinding met de podiumverlichting en het ritme van de
muziek, waardoor spectaculaire lichteffecten ontstaan.
In de leren catsuit van Fergie zijn 75 OLED paneeltjes verwerkt die
schitteren als kleine spiegeltjes wanneer ze zijn uitgeschakeld. De
paneeltjes worden op afstand aangestuurd met behulp van een
softwareprogramma dat de patronen en verlichtingsreeksen afstemt op de
verschillende nummers. Daardoor worden muziek, verlichting en
technologie op een innovatieve manier geïntegreerd.
Naast de catsuit van Fergie ontwikkelde het team ook speciale leren
kostuums voor apl.de.ap en Taboo, waarbij de geïntegreerde
verlichtingselementen hun persoonlijkheid en stijl weerspiegelden.
Apl.de.ap benadrukte zijn liefde voor muziek en trots op zijn herkomst
met een leren LED kostuum dat grafische elementen van een equalizer
combineerde met de Filippijnse vlag. Het kostuum van Taboo
weerspiegelde de futuristische stijl van de band, met siliconen studs
die het licht van bijna 1.000 LED's verspreidden in dynamische patronen
die synchroon over zijn lichaam golfden.
"Elk optreden van The Black Eyed Peas moet onvergetelijk zijn. Daarom
willen we voortdurend onze grenzen verleggen om de fans bij elk concert
een nieuwe ervaring te bieden", aldus B. Åkerlund. "Na de Billboard
Music Awards hebben we onze samenwerking met Philips voortgezet omdat
zij niet alleen innovatieve lichttechnologie ontwikkelen, maar ook
verstand hebben van design. We wisten dat we met Philips konden
samenwerken aan unieke, nieuwe lichttoepassingen voor de
live-kostuums."
"Innovatie vindt niet in een vacuüm plaats; daarvoor moet je
samenwerken met creatieve geestverwanten die alle mogelijkheden op een
organische en authentieke manier verkennen vanuit verschillende
perspectieven en vakgebieden", aldus Van der Heide. "In nauwe
samenwerking met B. Åkerlund en The Black Eyed Peas zijn we erin
geslaagd om OLED en LED technologie via de kostuums in het decor te
integreren. Daarmee hebben we echt een unieke ervaring gecreëerd om hun
tournee voor 2011 van start te laten gaan."
"Philips is ervan overtuigd dat verlichting een centrale rol kan spelen
bij het genieten van optredens", gaat Van der Heide verder. "Daarom
gebruiken we nieuwe en originele lichtontwerpen om het publiek te
verbazen. Bij deze samenwerking waren ook modetechnoloog Nancy Tilbury
en designtechnoloog Benjamin Males betrokken, die beiden zijn
gespecialiseerd in het creëren van technologie die letterlijk dicht op
de huid van de artiest zit. Mede dankzij hun expertise konden we een
werkelijk creatief en innovatief ontwerp ontwikkelen, waarvan wij hopen
dat het de beleving van de optredens verrijkt."
Naast het ontwerp van de kostuums heeft Philips ook nauw samengewerkt
met leden van het productieteam van The Black Eyed Peas om creatieve
input en ondersteuning te geven voor de verlichtingstechnologie die bij
optredens van de band wordt gebruikt. Philips en The Black Eyed Peas
zullen samen blijven zoeken naar nieuwe toepassingen voor verlichting
op het snijvlak van mode, muziek en technologie.
Voor het laatste nieuws en beeldmateriaal kunt u terecht op:
* Facebook: www.facebook.com/seewhatlightcando
* `Innovations in Light' groep op LinkedIn:
partner.linkedin.com/innovationsinlight
* Philips LightCommunity: community.lighting.philips.com
' (O)LED: (organische) lichtemitterende diode
---
Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:
Liesbeth De Smedt
Woordvoerder Philips, Licht Nederland
Telefoon: (040) 278 61 57
E-mail: liesbeth.de.smedt@philips.com
Consumentenlijn verlichting: 0800 744 547 75 (Nederland)
---
Over Koninklijke Philips Electronics N.V.
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven
van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende
onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting
integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte
oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en
behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity".
Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid
over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is
de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg
en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe
verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk
welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van
scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en
mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u
op www.philips.nl/nieuwscentrum.