Bedrijfsleven blij met komst A4 Delft- Schiedam
Persbericht van VNO-NCW WEST
Het bedrijfsleven is blij met de uitspraak van de Raad van State om het
tracébesluit A4 Delft- Schiedam onherroepelijk te verklaren. Hiermee
komt een einde aan een halve eeuw discussie. De files tussen Den Haag
en Rotterdam zullen aanzienlijk verminderen als A4 Delft-Schiedam in
2015 in gebruik wordt genomen.
De Raad van State vindt dat de besluitvorming conform de wettelijke
afspraken is verlopen, zodat de bouw van de A4 Midden-Delfland kan
starten. Volgens het georganiseerde bedrijfsleven is dit terecht en
komt er eindelijk een eind aan de soapopera rond de A4. Na meer dan een
halve eeuw discussie kunnen ondernemers eindelijk de vlag uithangen. De
lange files tussen Den Haag en Rotterdam zijn vanaf 2015 voorbij. En
dat is winst voor elke ondernemer en automobilist in de Randstad.
Ook de provincie Zuid-Holland vindt het vanzelfsprekend dat de Raad van
State het tracébesluit A4 Delft-Schiedam heeft goedgekeurd. Samen met
alle lokale en regionale partijen dringt de provincie er sinds 1999 bij
het Rijk op aan om niet alleen na te denken over 7 kilometer
infrastructuur, maar ook over de kwaliteit van het gehele gebied. Alle
tijd die is gestoken in een totaalpakket voor bereikbaarheid,
leefbaarheid en landschap betaalt zich vandaag terug.
IODS
Het bedrijfsleven heeft tientallen jaren gelobbyd voor de aanleg van 7
kilometer snelweg tussen Delft en Schiedam. Daarbij is het niet
uitsluitend opgekomen voor het belang van bereikbaarheid. Het
bedrijfsleven heeft intensief meegewerkt aan het Integrale
Ontwikkelingsplan Delft - Schiedam (IODS). Dit houdt in dat gelijk met
de aanleg van de A4 Delft - Schiedam ook wordt geïnvesteerd in de
kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam
en Vlaardingen. Door de inpassing van de weg zal er extra ruimte
gecreëerd worden voor recreatieve voorzieningen en natuur. Bovendien
wordt de weg zelf uniek ingepast met een tunnel en (half)verdiepte
ligging.
Hoogtepunt in de lobby was de actie 'Vrienden van de A4'. Binnen enkele
maanden werden circa tienduizend handtekeningen verzameld van
voorstanders van de wegaanleg.
Betere bereikbaarheid
Aad van Daalen is transportondernemer en adviseur van Cargo Boss Van
Daalen Transport. Zijn bedrijf lijdt schade door de files. "Door de
aanleg van de A4 Delft- Schiedam wordt het verkeersnetwerk robuuster,
betrouwbaarder en veiliger. Bovendien zullen we minder hinder
ondervinden van het sluipverkeer door het Westland. Daar ben ik
natuurlijk blij mee. Toch zie ik de 7 kilometer snelweg slechts als
onderdeel van een groter bereikbaarheidsplan. De aanleg van de
Westelijke Oeververbinding is bijvoorbeeld ook erg belangrijk."
Razende Robot Reporter