Gemeente Ede
woensdag, 6 juli 2011
Gemeente Ede gaat voor "Bewijs van Goede Dienst"
De gemeente Ede gaat onderzoeken hoe ondernemers de dienstverlening aan
bedrijven waarderen en hoe deze verbeterd kan worden. Dit moet
resulteren in een "bewijs van Goede Dienst". Dit project wordt
ondersteund door de Kamer van Koophandel, VNO-NCW, MKB-Nederland en de
vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en financieel ondersteund
door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
In juli 2011 gaat het onafhankelijke adviesbureau Lexnova ondernemers
telefonisch interviews afnemen om in kaart te brengen hoe zij de
dienstverlening van de gemeente Ede ervaren.
Het project moet uiteindelijk antwoorden geven op vragen als:
* Hoeveel procent van de onderzochte vergunningen wordt binnen de
wettelijke termijnen verleend;
* Hoe waarderen ondernemers de inhoudelijk kennis en deskundigheid
van de gemeente;
* Hoe snel reageert de gemeente op verzoeken van ondernemers;
* Is de gemeente klantgericht;
* Hoe ervaren ondernemers de kwaliteit van het toezicht;
* Hoeveel procent van de bezwaar- en beroepszaken is gegrond;
* Hoe staat het met de vermindering van de administratieve lasten;
* Kunnen aanvraagformulieren worden gedownload via de gemeentelijke
website en digitaal worden ingediend.
Als de antwoorden op deze vragen aan de normen voldoen, ontvangt de
gemeente een `Bewijs van Goede Dienst'. Op basis van de uitkomsten van
dit project zal de gemeente Ede bekijken hoe de dienstverlening aan
ondernemers nog verder te verbeteren is. Het project is eind juni 2011
gestart en wordt in goed overleg met ondernemers en de Kamer van
Koophandel Centraal Gelderland uitgevoerd.