Natuurhoeve wint zaak over puddingbeker tegen Mona (FrieslandCampina)

Persbericht van De Natuurhoeve

De puddingvorm van De Natuurhoeve stemt niet overeen met die van Mona (FrieslandCampina). Dat besliste de voorzieningenrechter van de rechtbank Utrecht op 6 juli 2011. De beker van De Natuurhoeve maakt geen inbreuk op merkrechten van Mona en is ook niet een 'slaafse nabootsing' van de Mona beker. Het door Friesland Campina gevorderde verbod is afgewezen en FrieslandCampina moet de kosten (EUR 58.832) vergoeden. De Natuurhoeve levert aan verschillende grote supermarktketens die haar pudding onder eigen merk verkopen.

Mariska Lekkerkerker, marketing manager van De Natuurhoeve, is heel blij met deze uitkomst: "We hebben altijd ons best gedaan om onderscheidend te zijn. We hebben zelf een puddingbeker ontwikkeld die sterk afwijkt van de Mona beker. Natuurlijk moet de consument nog wel zien dat het om pudding gaat. Daarom hebben wij ook generieke eigenschappen zoals de klassieke bogen gebruikt. Ook wil de consument zien wat er in de beker zit, dus is die doorschijnend. Opmerkelijk is dat Mona de bogenvorm in de jaren '70 juist had afgekeken van haar toenmalige concurrent Jolly (Unilever). Mona wil de doorzichtige bogenvorm nu ineens voor zich zelf claimen. De rechter heeft daar gelukkig korte metten mee gemaakt."

Mona heeft al meer dan 25 jaar als enige kant-en-klare puddingen verkocht. Nu diverse supermarkten ook pudding onder eigen label zijn gaan verkopen, heeft de consument meer keuze, en de consumentenprijs gaat ook omlaag. Dat leek Mona te willen voorkomen met de stelling dat de puddingen te veel op elkaar zouden lijken.

Links:
http://www.natuurhoeve.nl



Razende Robot Reporter