Natuurhoeve wint zaak over puddingbeker tegen Mona (FrieslandCampina)
Persbericht van De Natuurhoeve
De puddingvorm van De Natuurhoeve stemt niet overeen met die van Mona
(FrieslandCampina). Dat besliste de voorzieningenrechter van de
rechtbank Utrecht op 6 juli 2011. De beker van De Natuurhoeve maakt
geen inbreuk op merkrechten van Mona en is ook niet een 'slaafse
nabootsing' van de Mona beker. Het door Friesland Campina gevorderde
verbod is afgewezen en FrieslandCampina moet de kosten (EUR 58.832)
vergoeden. De Natuurhoeve levert aan verschillende grote
supermarktketens die haar pudding onder eigen merk verkopen.
Mariska Lekkerkerker, marketing manager van De Natuurhoeve, is heel
blij met deze uitkomst: "We hebben altijd ons best gedaan om
onderscheidend te zijn. We hebben zelf een puddingbeker ontwikkeld die
sterk afwijkt van de Mona beker. Natuurlijk moet de consument nog wel
zien dat het om pudding gaat. Daarom hebben wij ook generieke
eigenschappen zoals de klassieke bogen gebruikt. Ook wil de consument
zien wat er in de beker zit, dus is die doorschijnend. Opmerkelijk is
dat Mona de bogenvorm in de jaren '70 juist had afgekeken van haar
toenmalige concurrent Jolly (Unilever). Mona wil de doorzichtige
bogenvorm nu ineens voor zich zelf claimen. De rechter heeft daar
gelukkig korte metten mee gemaakt."
Mona heeft al meer dan 25 jaar als enige kant-en-klare puddingen
verkocht. Nu diverse supermarkten ook pudding onder eigen label zijn
gaan verkopen, heeft de consument meer keuze, en de consumentenprijs
gaat ook omlaag. Dat leek Mona te willen voorkomen met de stelling dat
de puddingen te veel op elkaar zouden lijken.
Links:
http://www.natuurhoeve.nl
Razende Robot Reporter