D66
woensdag 6 juli 2011
In 't Veld: 'Privacy in het geding in mega-database'
Europarlementslid Sophie in 't Veld heeft de Europese Commissie om
opheldering gevraagd over de nieuwe online database Xaxis, 's werelds
grootste verzameling profielen van maar liefst 500 miljoen
internetters.
Expliciet toestemming
In 't Veld betwijfelt of de nieuwe database van het Britse
advertentiebedrijf WPP aan de Europese privacyregels voldoet. "Ik weet
zeker dat vrijwel niemand van die miljoenen Nederlanders in de database
wist dat ze daar in staan. Niemand heeft daar expliciet toestemming
voor gegeven. Dat is in strijd met de Europese én Nederlandse regels."
Marketingcampagnes
WPP maakte de start van Xaxis vorige week bekend. De database koppelt
gegevens van 's werelds belangrijkste websites, netwerken en online
adverteerders aan elkaar en kan op basis van internethistorie precies
nagaan in welke producten een consument interesse heeft. Vrijwel iedere
Nederlander zit in het systeem. In 't Veld: "De privacy van 500 miljoen
mensen staat op de tocht. WPP kan met ongekende precisie
marketingcampagnes op mensen afvuren. Het is prima als consumenten dat
willen, maar die keuze moeten ze wel zélf maken. En niet een bedrijf
dat er achter hun rug om heel veel geld aan verdient."
In 't Veld vraagt de Europese Commissie alles in het werk te stellen om
de privacy van Europese burgers te beschermen.
Monopolie
Het Europees Parlement riep de Commissie, op initiatief van In 't Veld,
al herhaaldelijk op een onderzoek te doen naar de sector van online
adverteren en zoekmachines. "Deze zaak onderstreept nogmaals de
dringende noodzaak van zo'n onderzoek", vindt In 't Veld. WPP lijkt met
de database bovendien een monopolie te creëren. "Om de online
advertentiemarkt goed te laten werken, moet er voldoende concurrentie
zijn. Dat lijkt nu niet het geval." Ook in de Tweede Kamer heeft de
D66-fractie vragen gesteld.