ChristenUnie
Ongestraft racen voor buitenlanders op Nederlandse wegen voorbij
Ongestraft racen voor buitenlanders op Nederlandse wegen voorbij
1010217 woensdag 06 juli 2011 13:26 Europarlementariër Peter van Dalen
(ChristenUnie) is zeer verheugd over het wettelijk akkoord dat het
Europees Parlement en de Raad hebben gesloten over het
grensoverschrijdend handhaven van verkeersovertredingen. Het Europees
Parlement stemde vandaag in met het akkoord. Van Dalen was als
Vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement
direct betrokken bij de totstandkoming van dit akkoord. ,,Tot op heden
konden buitenlandse automobilisten in Nederland ongestraft te hard
rijden. Ze werden wel geflitst maar er bestond geen systeem om de
boetes ook daadwerkelijk te innen. Met deze nieuwe Europese wet komt
daar een einde aan. Dat is heel goed voor de verkeersveiligheid in ons
land en in Europa", aldus Van Dalen.
Nederland heeft in het verleden al wel een verdrag gesloten met landen
als Duitsland en Zwitserland over het grensoverschrijdend innen van
verkeersboetes. Maar automobilisten uit andere landen zoals Polen,
Denemarken of Tsjechië konden in Nederland ongehinderd hun gang gaan.
Buitenlandse automobilisten vormen 5 procent van het verkeer, maar
veroorzaken 50 procent van de verkeersovertredingen. Van Dalen:,,Alleen
als ze echt door de politie aan de kant werden gezet hadden ze een
probleem en moesten ze een boete betalen. Maar flitspalen of mobiele
flitsers waren voor hen geen belemmering om het gaspedaal diep in te
drukken. Dat is nu voorbij!"
Effectief politieoptreden
Gedurende de onderhandelingen was het onzeker of Nederland de
verkeersregels kon handhaven ten opzichte van buitenlanders. Er lag een
Duits voorstel op tafel om te werken met een systeem van
bestuurdersaansprakelijkheid, waarbij de bestuurder de boete krijgt. In
Nederland werkt de politie met kentekenaansprakelijkheid, dan krijgt de
kentekenhouder de boete. Als Nederland buitenlandse automobilisten
alleen op basis van bestuurdersaansprakelijkheid had mogen aanpakken,
zou effectief politieoptreden niet mogelijk zijn. Gelukkig werd een
voorstel van Van Dalen om beide systemen te accepteren aangenomen. Van
Dalen: ,,Het voorstel van de bestuurdersaansprakelijkheid, dat uit de
koker van Duitsland kwam, zou betekenen dat zelfs het eerder gesloten
en prima functionerende verdrag tussen Nederland en Duitsland ongeldig
zou worden. Daarmee zou de A12 voor Duitse automobilisten opnieuw een
racebaan tussen de grens en de kust worden. Mijn voorstel om met beide
systemen te gaan werken, werd door de meerderheid gesteund, waardoor
effectief Nederlands politieoptreden tegen buitenlandse hardrijders wel
mogelijk is."
Eurofractie
Transport