ChristenUnie
Europese luchthavens krijgen geavanceerde Security scanners
Europese luchthavens krijgen geavanceerde Security scanners
2006_0222DijkPix0017 Schiphol woensdag 06 juli 2011 13:43 Het Europees
Parlement heeft vandaag ingestemd met het gebruik van geavanceerde
Security Scanners op Europese luchthavens. Europarlementariër Peter van
Dalen (ChristenUnie) is tevreden dat alleen de meest moderne scanners
ingevoerd mogen worden op Europese luchthavens. Security scanners zijn
machines die controleren of luchtvaartpassagiers geen gevaarlijke
voorwerpen aan boord van een vliegtuig meenemen. Security scanners kun
je volgens de Europarlementariër zien als de opvolgers van de
metaaldetectors die nu nog op veel Europese luchthavens staan. ,,De
Security Scanner scant niet alleen metalen voorwerpen maar ook mogelijk
gevaarlijke niet-metalen voorwerpen zoals vloeistoffen. Dat is een
belangrijke stap vooruit in de strijd tegen het terrorisme."
Van Dalen wil dat luchthavens de meest geavanceerde security scanner
gebruiken, ook om de privacy te garanderen. ,,Oude systemen maken
foto´s van de passagiers om gevaarlijke voorwerpen op te sporen. Dit
kan de privacy schaden en het is onnodig. De nieuwste security scanners
maken geen foto´s, maar scannen alleen en geven vervolgens op een
standaardplaatje aan waar een eventueel gevaarlijk voorwerp kan
zitten."
Passagiersvrijheid
,,We moeten in het belang van de volksgezondheid de hoogste normen
stellen aan de security scanners," volgens Van Dalen: ,,Oude systemen,
ook wel bekend als bodyscanners, gebruiken röntgenstraling in hun
technologie, en dat is niet goed voor de gezondheid van de passagier,
zeker niet wanneer een passagier meerdere keren per jaar door een
dergelijke machine moet. Alleen de scanners die aan de hoogste normen
voldoen mogen worden toegelaten op de Europese luchthavens."
Wel wil Van Dalen dat passagiers de keuze krijgen of zij een security
scan ondergaan of niet: ,,Ik wil niet dat passagiers verplicht door een
apparaat moeten, waar zij zich niet vertrouwd in voelen. Maar dit mag
niet ten koste gaan van de veiligheid op de Europese luchthavens.
Daarom is het alternatief niet een metaal detector maar een grondige en
veel langer durende handmatige fouillering."
Eurofractie
Transport