Rijksoverheid
Europese steun voor promotie paprika's en eieren
Nieuwsbericht | 06-07-2011
Het GroentenFruitBureau en de Stichting Blij met Ei gaan de komende
jaren met steun van Europa promotie maken voor paprika's en eieren. De
promotiecampagnes kosten in totaal bijna 2 miljoen euro. De Europese
Unie draagt 1 miljoen euro bij, de andere helft wordt betaald door het
GroentenFruitBureau en de Stichting Blij met Ei.
Paprika's
Het programma voor de promotie van verse groenten en fruit, in het
bijzonder paprika's, is ingediend door het GroentenFruitBureau (GFB).
Het programma richt zich op de afzet van Nederlandse paprika's op de
Duitse, Britse en Nederlandse markt. Centrale punt van de campagne is
een nieuwe website die nog ontwikkeld wordt. Daarnaast worden er
verschillende pr-activiteiten ondernomen.
Het programma loopt drie jaar. De totale begroting is 1,8 miljoen euro.
De communautaire cofinanciering van de Europese Unie bedraagt 900.000
euro.
Eieren
Het promotieprogramma van Stichting Blij met Ei heet `Het ei vertelt'.
Met behulp van een website, banners, folders, lespakketten en
advertorials en via stands op beurzen, wordt voorlichting gegeven over
de code die op eieren staat. Deze code zegt iets over de herkomst van
de eieren. Bijvoorbeeld of ze gelegd zijn door scharrelkippen of
biologische kippen.
De looptijd van het programma is twee jaar en er is in totaal EUR
200.000 mee gemoeid. De Europese bijdrage van dit programma is EUR
100.000, de andere helft wordt betaald door de Stichting Blij met Ei.