Rijksoverheid
Schultz: schop voor A4 Delft - Schiedam kan de grond in
Nieuwsbericht | 06-07-2011
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is enorm blij
met de uitspraak van de Raad van State over de A4 Delft-Schiedam, die
de aanleg van een cruciale verbinding tussen Den Haag en Rotterdam
mogelijk maakt. 'Na vijftig jaar praten kan de schop er eindelijk in.
Dat is geweldig voor de weggebruikers en voor de mensen in het gebied,
voor de Randstad en voor de economie', aldus de minister.
De A4 Delft-Schiedam gaat de overvolle A13 ontlasten en maakt een einde
aan de overlast van doorgaand verkeer op lokale wegen. De reistijd
tussen de twee steden zal flink afnemen. Bovendien wordt het netwerk
robuuster, omdat er bij een ongeval of werkzaamheden een alternatieve
route is.
De weg krijgt een verdiepte ligging en een tunnel. Daarbij krijgt het
gebied een enorme kwaliteitsimpuls. Er wordt flink geïnvesteerd in
verbetering van de kwaliteit van dit groene gebied met de aanleg van
100 hectare natuur, ecoducten, de sanering van glastuinbouw en de
aanleg van ruiter- en wandelpaden. De weg kost EUR 898 miljoen.
De A13 is nu de enige snelweg tussen Den Haag en Rotterdam. Het is er
dagelijks zo druk dat het verkeer in de ochtend- en avondspits steevast
in een file terechtkomt. Heel wat weggebruikers kiezen een route
binnendoor om de files te vermijden. Dit geeft veel overlast voor de
bewoners in het gebied.
De Raad van State heeft alle bezwaren tegen de aanleg van A4
Delft-Schiedam ongegrond verklaard, waarmee het tracébesluit voor de
weg onherroepelijk is geworden. De hoogste bestuursrechter concludeert
dat de normen voor de luchtkwaliteit geen beletsel vormen omdat de
aanleg van de weg is opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit. Ook de geluidsbelasting en veiligheidsaspecten zijn
volgens de Raad van State goed meegenomen in het tracébesluit.