Ingezonden persbericht



Amsterdam, 6 juli 2011

Forse groei fairtrade producten in de boodschappentas

In 2010 kocht 49,5% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen. Dat zijn 531.000 huishoudens meer dan in 2009, een stijging van 17%. Bovendien is de gemiddelde hoeveelheid, het aantal aankopen en de hoogte van de bestedingen per huishouden ten opzichte van 2009 toegenomen. Deze groei is vooral te danken aan een breder assortiment in supermarkten en een grotere bekendheid van fairtrade producten. Een ruime meerderheid (69%) van de huishoudens koopt fairtrade producten uit ideële motieven, terwijl de betere smaak ervan minder belangrijk wordt gevonden dan in 2009.

Dit blijkt uit representatief onderzoek van NCDO in samenwerking met Stichting Max Havelaar en Fair Trade Original naar koopgedrag en -motieven bij fairtrade levensmiddelen. Van totaal 6000 Nederlandse huishoudens werd een jaar lang bijgehouden welke fairtrade boodschappen ze waar kochten. Daarnaast werden 300 huishoudens telefonisch ondervraagd over hun redenen om wel of niet fairtrade levensmiddelen aan te schaffen.

Fairtrade kopers zijn over het algemeen (welgestelde) vijftigplussers, afkomstig uit de hogere sociale klassen en woonachtig in de Randstad. Ook gezinnen met kinderen hebben een belangrijk aandeel in de aankoop van fairtrade producten. De belangrijkste productgroepen die bijdragen aan de kopersgroei van fairtrade levensmiddelen zijn chocolade en fruit, met een aandeel van 30% en 18.1% van de kopende huishoudens. Naast Verkade hebben andere chocoladeproducenten de stap naar eerlijke handel gemaakt. Dit heeft gezorgd voor een forse toename van kopers van fairtrade chocolade, met een piek aan het eind van 2010 door de verkoop van eerlijke chocoladeletters. Andere eerlijke producten die in 2010 meer gekocht werden door huishoudens zijn koffie (+12%), thee (+31%), suiker (+81%) en rijst (+34%). Voor al deze producten geldt dat de groei in aankopen veroorzaakt wordt door uitbreiding van het assortiment eerlijke producten in de supermarkt. De belangrijkste motieven om fairtrade levensmiddelen te kopen zijn het steunen van boeren/producenten in armere landen en het bijdragen aan eerlijke handel.

NCDO is het kennis- en adviescentrum voor mondiaal burgerschap en betrekt mensen in Nederland bij internationale samenwerking door middel van informatie en advies. NCDO laat onderzoek uitvoeren naar de betrokkenheid binnen de Nederlandse samenleving bij internationale samenwerking. Dit is een samenvatting van één van deze onderzoeken. Het volledige onderzoeksrapport en een overzicht van de onderzoeken van NCDO kunt u vinden op www.ncdo.nl/onderzoek.



Ingezonden persbericht