Ingezonden persbericht


Telfort wint onderzoek naar sim only voor derde keer op rij

Vodafone en Ben volgen in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren op een sim only abonnement, wijzen Telfort aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in juni uitvoerde. Het is de vijfde meting van het onderzoek en de derde overwinning op rij voor Telfort. Vodafone en Ben eindigen op de respectievelijk tweede en derde plaats. De respondenten gaven in totaal 257 individuele beoordelingen over 43 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
De online vindbaarheid van Telfort daalt iets ten opzichte van zes maanden eerder. 55% van de respondenten weet ditmaal de weg naar Telfort.nl te vinden. De website scoort goed op Eerste Indruk en vervolgens op Informatiewaarde en Gebruiksvriendelijkheid. 15% van de respondenten kiest uiteindelijk voor een sim only abonnement van Telfort.

De website van Vodafone is juist beter vindbaar dan in december 2010. 67,5% van de respondenten bezoekt Vodafone.nl tijdens de oriëntatie, waarmee het de best vindbare website van de branche is. Werd Vodafone tijdens de vorige meting nog vooral op de tweede of derde plaats gezet, nu wijst 12,5% van de respondenten de provider aan als favoriet.

Ben behaalt nagenoeg dezelfde Web Performance Score als zes maanden eerder, maar daalt een plek op de ranglijst. 50% van de respondenten komt tijdens de online oriëntatie op Ben.nl terecht. De website scoort goed op de thema's Web Imago, Kwaliteit en Vertrouwen. Ook Ben wordt door 12,5% van de respondenten gekozen als favoriet.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een sim only abonnement voor de mobiele telefoon. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Gevonden websites werden beoordeeld op basis van een groot aantal thema's. Na twee uur oriënteren kozen de respondenten een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle data berekende WUA! scores voor de individuele thema's en de uiteindelijke Web Performance Score.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: juni 2011
Case: 'Ga online op zoek naar een nieuw sim only abonnement voor uw mobiele telefoon.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 55% vrouw, 45% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: december 2011

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht