Persbericht

De Mandemakers Groep zet LZV in voor CO2-reductie
~ Efficiënter vervoer van goederen naar het distributiecentrum leidt tot CO2-reductie van minstens 20% ~

Waalwijk, 6 juli 2011 - De Mandemakers Groep (DMG), toonaangevend keuken-, meubel- en sanitairbedrijf, maakt als eerste Nederlandse retailer binnen de woonsector gebruik van een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) voor het vervoer van en naar het distributiecentrum in Hoogeveen. Het bedrijf, dat haar hoofdkantoor in Waalwijk heeft, wil hiermee de komende jaren de CO2-uitstoot met minimaal 20% reduceren.

DMG is een internationale en innovatieve retail-organisatie die zich bezig houdt met de verkoop, bezorging en montage van keukens, meubelen en sanitair. Als grootste concern binnen de Nederlandse woonbranche wil DMG ook graag een bijdrage leveren aan innovatie op het gebied van duurzaamheid. De LZV met een totale lengte van 25,25 meter is een truck die maar liefst twee opleggers van elk 10,6 meter tegelijk kan vervoeren. Doordat de LZV meer vracht kan vervoeren dan een normale vrachtwagencombinatie en het brandstofverbruik hierbij nauwelijks stijgt, wordt het totale brandstofverbruik binnen het logistiek proces tot wel 30% gereduceerd. Daarnaast moeten maatregelen als een zuinigere rijstijl (Het Nieuwe Rijden), preventief onderhoud en snelheidsbegrenzing ertoe leiden dat de CO2-reductiedoelstelling wordt gerealiseerd. DMG zal dit nieuwe initiatief bovendien onafhankelijk door TNO laten beoordelen in het kader van het stimuleringsprogramma "Lean And Green". De aanschaf van de LZV is de eerste stap binnen het duurzaamheidproject van DMG. De komende jaren zal de onderneming op basis van ervaring aanvullende maatregelen treffen om de duurzaamheid van het logistieke proces verder te optimaliseren.

"Wij zijn erg verheugd dat we vanaf nu onze goederen met deze bijzondere vrachtwagencombinatie maatschappelijk verantwoord kunnen transporteren", stelt Olav van Berkel, logistiek manager bij DMG. "We zijn ervan overtuigd dat het mogelijk is om het logistieke proces duurzamer en efficiënter te maken en hebben daarom besloten om hiermee aan de slag te gaan. Naast de aanschaf van de LZV is er inmiddels behoorlijk veel werk verzet om deze ambitie waar te maken. Onze chauffeurs hebben uiteraard geleerd hoe zij de LZV, die aanzienlijk langer is dan de gebruikelijke vrachtwagencombinaties, moeten besturen en hoe zij met een andere rijstijl het brandstofverbruik kunnen beperken. Daarnaast hebben wij kritisch gekeken naar alle maatregelen die wij kunnen nemen om onze CO2-reductiedoelstelling te realiseren. Nederland staat bekend als een transportland en ik hoop dat we met dit initiatief ook andere ondernemingen kunnen inspireren om goederen op een duurzamere manier te gaan vervoeren."