Gemeente Utrecht

Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar zonder Spoorlaan

Het college van Utrecht wil regionaal verkeer en verkeer van Leidsche Rijn naar het noordwestelijke deel van de bestaande stad stimuleren een route via de Ring Utrecht te nemen. Hierdoor vermindert de autodruk in Utrecht West en is door betere benutting van de huidige infrastructuur de aanleg van een nieuwe verbindingsweg (Spoorlaan) overbodig. Daarnaast geeft het college meer ruimte aan fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Voor de auto is minder plaats in de openbare ruimte.

Dit laatste staat in het ambitiedocument 'Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar' dat het college vorige week heeft vastgesteld. Hierin staat uitgewerkt hoe het college de halvering van de groei van het autoverkeer in 2030 wil bereiken. Ook heeft het college de Studie benuttingsvariant Utrecht West vastgesteld, dat tot doel heeft de autodruk in Utrecht West blijvend te verminderen.

Betere benutting bestaande wegen
Het autoverkeer in Utrecht West moet over de bestaande infrastructuur worden verwerkt. Uitgangspunt hierbij is de halvering van de groei in 2030. Het college wil het doorgaande autoverkeer tussen Leidsche Rijn en het noordwestelijke deel van de bestaande stad doseren. Op de Noordelijke Stadsas ter hoogte van het toekomstige Leidsche Rijn Centrum komt een doseerinstallatie. Voor automobilisten is het zo aantrekkelijker gebruik te maken van de Ring Utrecht. Deze oplossing heeft grote voordelen: hij veroorzaakt geen nieuwe knelpunten, de benodigde infrastructurele ingrepen zijn minimaal en op alle wegen wordt voldaan aan geluids- en luchtkwaliteitsnormen. Na bespreking in de raadscommissie wil het college deze 'doseervariant Noordelijke Stadsas' vrijgeven voor consultatie.

Halvering groei autoverkeer in 2030
Utrecht moet ook op de langere termijn leefbaar en vitaal blijven. Om dit te bereiken wil het college dat de fiets de eerste vervoerskeuze is in de stad en moet een regionaal tramnetwerk de basis zijn van het ov-systeem. De stadsring wordt een stedelijke boulevard, waarop straks alleen plaats is voor lokaal autoverkeer. De kwaliteit van de openbare ruimte komt centraal te staan bij ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen. De inrichting moet aansluiten op het (gewenste) gedrag van verkeersdeelnemers Met het ambitiedocument koerst het college aan op een duurzaam bereikbare en aantrekkelijke stad, waarbij de bereikbaarheid van de economische kerngebieden gegarandeerd wordt. Het ambitiedocument is tot stand gekomen na een brede consultatie onder experts en belangenorganisaties in de stad. Het komende jaar werkt het college deze keuzes verder uit in een Kwaliteitsagenda verkeer & ruimte, een Mobiliteitskader en een Strategienota parkeren en stallen.