Ingezonden persbericht


Persbericht D66 Amsterdam 05 juli 2011

D66 krijgt steun op voorstellen bestrijding laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid is onder basisschoolscholieren in Amsterdam nog steeds een groot probleem. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er een sterke relatie bestaat tussen lezen en taalvaardigheid. De sociaal-liberalen willen meer financiële steun voor de zogenaamde voorscholen die een belangrijk instrument zijn om taalachterstand bij kinderen te bestrijden. Hiertoe diende D66 een voorstel in dat positief werd ontvangen door wethouder Asscher (PvdA). Daarnaast zet D66 zich ook in voor schoolbibliotheken ten einde de leesfrequentie van Amsterdamse schoolgaande kinderen te doen toenemen en het leesplezier te vergroten. Dankzij het betoog van fractievoorzitter Gerolf Bouwmeester hedenochtend in de gemeenteraadsvergadering heeft de wethouder beloofd nogmaals het voorstel inzake schoolbibliotheken nader te onderzoeken. Voorscholen Uit recent onderzoek blijkt dat kinderen een taalachterstand tijdens de basisschool niet inlopen. Voorscholen zijn een belangrijk instrument om taalachterstand bij kinderen te bestrijden voordat zij aan de basisschool beginnen. De voorschool is een combinatie van een peuterspeelzaal en een basisschool, met doorlopende leerprogramma's die gericht zijn op taal en worden gegeven door speciaal opgeleide leerkrachten. "Helaas hebben voorscholen te kampen met een slecht imago en worden zij veelal in verband gebracht met achterstandsleerlingen. En dat terwijl het Voor- en Vroegschoolse Educatie programma voor bijna alle kinderen bijdraagt aan de ontwikkeling. Helaas zijn door de Rijksbezuinigingen steeds minder scholen nog in staat een gedegen voorschool op te richten, vandaar dat we een beroep hebben gedaan op wethouder Asscher om deze scholen financieel te steunen", aldus D66-raadslid Gerolf Bouwmeester. Schoolbibliotheken Bovendien bestaat er een sterke relatie tussen lezen in de vrije tijd, de leesvaardigheid en schoolprestaties. D66-raadslid Ahu Sahin: "Inmiddels weten we ook dat samenwerkingsvormen tussen bibliotheken en scholen elders in Nederland tot indrukwekkende prestaties leiden; de schoolbibliotheek wordt hiermee laagdrempelig. Hierdoor is het bereik en het effect, en dan met name onder de doelgroepen die het echt nodig hebben, vele malen groter en intensiever dan via de reguliere bibliotheekvoorzieningen. D66 is van mening dat de gecombineerde aanpak van voorscholen enerzijds en schoolbibliotheken anderzijds een goede stap is in de strijd tegen laaggeletterdheid. Wij zijn blij met het voornemen van de wethouder het ingediende voorstel nogmaals te bekijken."


Noot voor redacties