Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

6 juli 2011

DHV-dochter NACO ontwerpt 's werelds grootste luchthaven

NACO Netherlands Airport Consultants, onderdeel van advies- en ingenieursbureau DHV, heeft het winnende ontwerp gemaakt voor de grootste luchthaven ter wereld. De "Beijing New International Airport" (BNIA) komt bij de Chinese hoofdstad Beijing te liggen. De luchthaven moet ruimte bieden aan 130 miljoen reizigers per jaar en krijgt in totaal acht start- en landingsbanen. De opening staat gepland in 2017.

''In de prijsvraag, waaraan de absolute top van internationale luchthavenconsultants meedeed, heeft NACO de gouden medaille gewonnen. Dit project is een concrete invulling van één van de tien economische topgebieden die het kabinet heeft geselecteerd, namelijk logistiek. Nederland laat zien wereldwijd koploper te zijn op dit gebied'', zegt bestuursvoorzitter Bertrand van Ee van DHV.

De huidige luchthaven van Beijing verwerkt nu jaarlijks al 80 miljoen passagiers, maar zit tegen de grenzen van haar capaciteit aan. Het nieuwe vliegveld komt tegemoet aan de continu groeiende vraag naar vliegreizen van en naar de hoofdstad. Ter vergelijking: BNIA wordt bijna vier keer groter dan het huidige Schiphol en de oppervlakte van de nieuwe luchthaven is vergelijkbaar met die van Amsterdam

''De nieuwe luchthaven zal vooral worden gebruikt door passagiers die in Beijing hun reis beginnen of de stad als eindbestemming hebben. De wegen, de parkeerplaatsen en het openbaar vervoer vormden de grootste logistieke uitdaging in het ontwerp. Het gaat naar verwachting om uitzonderlijk grote aantallen reizigers, die een groot beroep zullen doen op de transportvoorzieningen'', aldus Rik Krabbendam, directeur van NACO. "Juist de aandacht die ons ontwerp geeft aan de inpassing van het openbaar vervoer, parkeren en toegangswegen is door de jury goed beoordeeld."

NACO heeft zich verder onderscheiden door haar aandacht voor het duurzame karakter van de luchthaven. De locatie van de start- en landingsbanen, taxibanen en platforms zijn zodanig bepaald dat de taxiafstanden zo kort mogelijk worden gehouden, resulterend in minder brandstofgebruik en CO2-emissies. "Een fijnmazig net van openbaar vervoer, met een HSL-lijn, metro en inter-airport-trein, creëert de eerste echte multimodale luchthaven: een trendsetter voor toekomstige megaluchthavens", zegt Krabbendam.

NACO heeft ook Terminal 3 van de huidige luchthaven van Beijing ontworpen, na de ontwerpwedstrijd in 2003 te hebben gewonnen. De onderneming was betrokken bij de ontwikkeling van meer dan 20 Chinese luchthavens. DHV is sinds eind jaren zeventig actief in China en heeft kantoren in Beijing, Shanghai en Guangzhou op de markten van infrastructuur, gebouwen, water en milieu.

---


Ingezonden persbericht