Higher education policies and funding mechanisms. Towards effective
mechanisms for financing higher education in Ghana based on international
experiences
Datum: 07 juli 2011
Promotie: dhr. E. Newman, 16.15 uur, Doopsgezinde kerk, Oude
Boteringestraat 33, Groningen
Proefschrift: Higher education policies and funding mechanisms. Towards
effective mechanisms for financing higher education in Ghana based on
international experiences
Promotor(s): prof.dr. W.H.A. Hofman, prof.dr. C.W.A.M. van Paridon
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Begrotingssysteem voor het hoger onderwijs in Ghana doorgelicht
Hofman onderzocht hoe de regering van Ghana, door te leren van de
internationale goede praktijken, haar begrotingssysteem voor het hoger
onderwijs kan verbeteren om de prestaties in het hoger onderwijs op een
hoger plan te brengen.
Financieringsmechanismen worden gebruikt om overheidsmiddelen toe te
kennen aan instellingen voor hoger onderwijs voor het realiseren van
zowel overheidsdoelen als institutionele doelen. De ontwikkeling van
financieringsmechanismen zou voorafgegaan moeten worden door de
ontwikkeling van openbare beleidsdoelen voor het hoger onderwijs.
Financieringsmechanismen worden dus gebruikt als beleidsinstrumenten
voor het geven van financiële prikkels om het bereiken van
beleidsdoelen voor het hoger onderwijs te bevorderen.
Door middel van een casestudy en landenvergelijkende methoden
evalueerde Hofman de financieringsmechanismen van vijf landen
(Engeland, Zuid-Afrika, de VS (Tennessee), Australië en Nederland).
Deze evaluatie vormde de basis voor de ontwikkeling van nieuwe modellen
voor de financiering van het hoger onderwijs in Ghana. Tevens zijn
primaire gegevens verzameld onder belangrijke beleidsbepalers in het
hoger onderwijs in Ghana.
Voor het toekennen van overheidsmiddelen in het hoger onderwijs beveelt
Hofman het volgende aan: een basistoelagesysteem, toelagesysteem op
basis van organisatiefactoren, systeem met geoormerkte toelagen,
financieringssysteem op basis van prestatie en een
onderzoekstoelagesysteem.
Hofman concludeert: een staat zou helder richting moeten geven wat
betreft de doelen die hij zijn instellingen wil laten nastreven.
Vervolgens zou de staat financieringsmechanismen moeten ontwikkelen om
de beleidsdoelen en prestatiedoelen voor het hoger onderwijs te
bekrachtigen. Bovendien moeten coördinerende organen van het hoger
onderwijs er voor zorgen dat de instellingen ten behoeve van hun
autonomie zelf kunnen beslissen over de interne besteding van
overheidsmiddelen. Ten slotte zou er een ex post-evaluatie moeten
worden uitgevoerd om de prestaties van de instellingen ten opzichte van
de gezamenlijke doelen voor het hoger onderwijs te beoordelen.
Laatst gewijzigd: 29 juni 2011 09:39
Rijksuniversiteit Groningen