Vrije Universiteit Amsterdam

PERSBERICHT
30 JUNI 2011

Professionals en managers: van verstandshuwelijk naar liefdesrelatie Nieuwe methode om strategie in organisaties te ontwikkelen Managers en professionals leren graag, maar niet van elkaar. Vooral niet als het gaat over de strategie van hun organisatie. Paul Kloosterboer, partner van CORDES, promoveert 7 juli aan de faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de VU op een methode die liefde brengt in dit verstandshuwelijk. De crux is dat een - vaak ronduit sceptische - groep van managers en professionals samen nieuwe waarnemingen opbouwt over de consequenties van hun handelen. Daarmee verandert het ingebakken wantrouwen in een gebroederlijke zoektocht naar waarde voor klanten, financiers en professionals.

Bureaucratische rituelen De druk op kennisintensieve organisaties neemt toe om meer waarde te leveren tegen lagere kosten. Pogingen hiertoe in universiteiten, ziekenhuizen, overheden, advies-, advocaten- en ingenieursbureaus leiden doorgaans echter tot bureaucratische rituelen: oeverloos geharrewar, vage stukken tekst op papier en weinig verandering in de praktijk. Daarbij gaan waardevolle en innovatieve praktijken van professionals dikwijls verloren.

Expeditie naar waarde Kloosterboer vergeleek enkele meer en minder succesvolle projecten voor strategievorming met professionals uit zijn eigen praktijk en keek daarbij naar de verschillen in aanpak. Op basis daarvan ontwikkelde hij de `expeditie naar waarde'. Door vervolgonderzoek in het Beatrix ziekenhuis en bij Triodos Bank Nederland beproefde en verfijnde Kloosterboer deze aanpak voor strategievorming met professionals.

Vecht en verwonder Strategievorming is het komen tot een betere logica in denken en doen en daarmee een leerproces. Tijdens een expeditie naar waarde nemen professionals en managers met eigen ogen waar hoe ze waarde creëren of vernietigen voor klanten, financiers, partners en zichzelf. Vanuit dit nieuwe, gezamenlijke referentiekader liggen strategische oplossingen binnen handbereik. Een expeditieleider vecht daarbij niet voor zijn eigen gelijk, maar voor de kwaliteit van het strategische leerproces.