Trefwoorden: onderzoek medisch onderwijs, coschappen, begeleiding
Promotie mw.drs. Renée E. Stalmeijer
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.
Promotor: prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier; co-promotores: dr. D.H.J.M.
Dolmans; dr. H.A.P. Wolfhagen
Titel: "Evaluating Clinical Teaching through Cognitive Apprenticeship"
Donderdag 7 juli 2011, 16.00 uur
Begeleiding van geneeskundestudenten vormt de sleutel tot succesvol
leren tijdens de coschappen. De begeleiding wordt echter verzorgd door
artsen die weliswaar expert zijn in hun vakgebied maar vaak te weinig
additionele training hebben ontvangen om deze begeleiderrol te
vervullen. Om artsen te helpen hun begeleidingsvaardigheden te
verbeteren, is in dit proefschrift een instrument ontwikkeld (de
Maastricht Clinical Teaching Questionnaire) waarmee studenten feedback
kunnen geven aan hun begeleiders en er is een model ontwikkeld waarmee
begeleiding tijdens de coschappen gestructureerd kan worden. Onderzoek
toont de bruikbaarheid en praktische relevantie van het instrument en
model waardoor begeleiding tijdens de coschappen geoptimaliseerd kan
worden.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Maastricht University