Maastricht University

Trefwoorden: onderzoek medisch onderwijs, coschappen, begeleiding
Promotie mw.drs. Renée E. Stalmeijer
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.

Promotor: prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier; co-promotores: dr. D.H.J.M. Dolmans; dr. H.A.P. Wolfhagen
Titel: "Evaluating Clinical Teaching through Cognitive Apprenticeship" Donderdag 7 juli 2011, 16.00 uur

Begeleiding van geneeskundestudenten vormt de sleutel tot succesvol leren tijdens de coschappen. De begeleiding wordt echter verzorgd door artsen die weliswaar expert zijn in hun vakgebied maar vaak te weinig additionele training hebben ontvangen om deze begeleiderrol te vervullen. Om artsen te helpen hun begeleidingsvaardigheden te verbeteren, is in dit proefschrift een instrument ontwikkeld (de Maastricht Clinical Teaching Questionnaire) waarmee studenten feedback kunnen geven aan hun begeleiders en er is een model ontwikkeld waarmee begeleiding tijdens de coschappen gestructureerd kan worden. Onderzoek toont de bruikbaarheid en praktische relevantie van het instrument en model waardoor begeleiding tijdens de coschappen geoptimaliseerd kan worden.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.