Hogeschool van Utrecht


cid:image001.png@01CBB0E6.AD04F120

7 juli 2011

Sociaal isolement zonder internet

Tijdens een internetloze week worden jongeren overmand door een gevoel van eenzaamheid, sociaal isolement en ontreddering. Dit blijkt uit onderzoek van het lectoraat Marketingcommunicatie van Hogeschool Utrecht. 16 proefpersonen - 8 studenten en 8 werkenden - gebruikten een week geen internet en hielden daarvan een videodagboek bij. Het blijkt voor jongeren moeilijk om een week zonder internet, email en vooral apps door het leven te gaan. Ze zijn afgesloten van de wereld en de mensen om hen heen. De verveling slaat toe. Sommige vervallen in 'ouderwetse" gewoontes, zoals lezen in een tijdschrift of het bezoeken van vrienden. Het ontregelt het leven van de jongeren. Maar voor anderen is het ook een eyeopener: ze merken dat ze veel tijd spenderen aan online activiteiten.

De beleving
"Je hebt totaal geen besef van de wereld om je heen en bent afgesloten van welke informatiestroom dan ook," verklaart Piek (30) in haar videodagboek. Een ander loopt inkomsten mis door gemiste opdrachten en vergeet afspraken. Sharon (22) vertelt: "Een mobieltje zonder internet is een dood ding." Een enkeling lukte het niet om het vol te houden. "Om te moeten horen van anderen wat vrienden aan het doen waren, ik kon het gewoon niet hebben", aldus Linda (22).

Gedrag
Het onderzoek is uitgevoerd door 4 studenten onder begeleiding van senior onderzoeker van het lectoraat, dr. Arne Maas. 16 proefpersonen rapporteerden hun bevindingen met een flipcam, op het moment dat ze internet, apps of email misten. Op basis van deze bevindingen wordt gekeken wat adverteerders met de opgedane kennis kunnen doen. Het lectoraat Marketingcommunicatie doet onderzoek naar het beïnvloeden van consumentengedrag, en probeert zo dicht mogelijk bij dat echte gedrag te komen. Traditionele meetmethoden gaan vaak niet verder dan gedragsintenties. Ze laten het werkelijke gedrag links liggen. Maas werkt aan nieuwe manieren van consumentenonderzoek waarbij , bijvoorbeeld middels observaties en film, gedrag van consumenten en de relatie met marketingcommunicatie centraal staat.

Klik hier voor de teaser.

Dit persbericht staat ook op onze site.

Over Hogeschool Utrecht
Hogeschool Utrecht is een kennisorganisatie die door hoogwaardig onderwijs en onderzoek werkt aan innovatie en professionalisering van de beroepspraktijk en aan de persoonlijke ontwikkeling van talent. De 3.200 medewerkers van de HU verzorgen hoger onderwijs voor 39.000 studenten via 68 bachelors en 24 masters. Promoverende docenten en excellente studenten verrichten toegepast onderzoek onder leiding van ruim 40 lectoren en geclusterd in 6 kenniscentra. Hogeschool Utrecht heeft vestigingen in Utrecht en Amersfoort.




Hogeschool van Utrecht