Port of Rotterdam
Datum 7-7-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Witboek Transport EU in lijn met ontwerp havenvisie 2030
Havenbedrijf Rotterdam vindt dat het op 23 maart gepubliceerde Witboek
Transport van de Europese Commissie in lijn ligt met de ontwerp
Havenvisie 2030, de voorlopige langetermijnvisie die het Havenbedrijf
in mei bekendmaakte.
In het algemeen is het Havenbedrijf het eens met de doelen en concrete
maatregelen die de Europese Commissie aankondigt.
HbR signaleert wel een spanning in het Witboek, dat enerzijds pleit
voor een spreiding van importstromen over meer havens (zogenoemde
`entry ports') en anderzijds voor een bundeling ten gunste van het
ontwikkelen van een multimodaal kernnetwerk.
Verder meent HbR dat de EC een te rigide benadering over de modal split
hanteert. Zo vindt de EC dat de afstand tussen haven en eindpunt
minimaal 300 kilometer moet zijn om initiatieven te ontwikkelen om het
goederenvervoer van weg naar binnenvaart of spoor te verplaatsen (de
zogenoemde `modal shift'). Het Havenbedrijf vraagt om deze minimale
afstand te halveren tot 150 km. Op dit moment concurreert in de
Rotterdamse haven de binnenvaart al met de weg bij een afstand van 50
km, bijvoorbeeld naar binnenhaven Alphen ad Rijn. Voor het spoor geldt
in Rotterdam een minimale afstand van 200 kilometer. Halvering van deze
officiële grens betekent dat meer initiatieven in aanmerking komen voor
ondersteuning van de Europese Unie. Het Havenbedrijf ondersteunt de
doelstelling van de EC om in 2030 30% en in 2050 50% van het
goederenvervoer over de weg te verplaatsen naar spoor en binnenvaart.
Het Havenbedrijf pleit voor een gelijk speelveld om zowel economische
als ecologische redenen. Het staat volledig achter bestaande
internationale afspraken binnen International Maritime Organisation
voor het aanscherpen van de norm van 1% zwavel naar 0,1% zwavel voor
ECA-gebieden (Emission Control Areas) in 2015 maar vindt wel dat dit
niet alleen zou moeten gelden voor de ECA's Noordzee en Oostzee maar
voor alle Europese kustwateren.
Voor het Havenbedrijf zijn de volgende onderwerpen in het Witboek van
belang:
-multimodaal netwerk van hoofdverbindingen
-markttoegang en transparantie
-minder CO2 uitstoot van transport en milieu
-financieringsmechanisme.
Voor de gehele reactie zie:
www.portofrotterdam.com/en/News/Pages/white-paper-transport.aspx
www.portofrotterdam.com/nl/actueel/Pages/witboek-transport.aspx