Internationale Vierdaagse Nijmegen
Persbericht 2011.015¿¿¿, 7 juli 2011
Vierdaagse werkt aan duurzaamheid
Eerste maatregelen al zichtbaar tijdens 95ste editie
Dat de Vierdaagse beduidend hoger scoort op de lijst van duurzame
evenementen dan pakweg de Formule1 races op Spa-Francorchamps in de
Belgische Ardennen, zal niemand verbazen. Maar dat de Vierdaagse nu
toch serieus werk maakt van een duurzaamheidproject is op z'n minst
verrassend te noemen. Want welke sport of bezigheid is er nu duurzamer
dan wandelen?
"Het gaat natuurlijk ook niet om het wandelen op zich, maar veel meer
om de reuring die teweeg wordt gebracht voordat het Vierdaagselegioen
iedere dag op pad is", legt Gerard Beelen (bestuurslid technische zaken
Stichting DE 4DAAGSE) uit. Hij formeerde een werkgroep Duurzaamheid die
sturing geeft aan het duurzaamheidproject dat in 2011, bij de 95ste
Vierdaagse, al zichtbaar tot uiting komt.
Vervoer en afval
De gemeente Nijmegen, de Stichting Vierdaagsefeesten Nijmegen en
Stichting DE 4DAAGSE hebben al in 2010 het gespecialiseerde bureau LeD
Events opdracht gegeven een nulmeting te verrichten van de
CO2-voetafdruk van Nijmegen in de Vierdaagseweek. Duidelijk moest
worden op welke basis de drie samenwerkende partners maatregelen zouden
kunnen nemen voor een duurzamere Vierdaagseweek. De totale hoeveelheid
CO2-uitstoot tengevolge van de Vierdaagse viel tegen. Belangrijkste
oorzaken: vervoersbewegingen van feestgangers, medewerkers en
wandelaars en de hoeveelheden afval die worden geproduceerd.
"Wat betreft de mobiliteit van de wandelaars en de vervoersbewegingen
ten behoeve van de organisatie, gaan we bekijken wat er slimmer kan en
hoe we samen minder kilometers op het asfalt kunnen leggen om met zo
weinig mogelijk CO2-uitstoot toch die 45.000 mensen in Nijmegen te
kunnen laten wandelen en om toch die enorme organisatie logistiek
geregeld te krijgen", aldus Beelen. "Verdere maatregelen worden
besproken met vervoersorganisaties en met onze leveranciers. In dat
opzicht is het trouwens verheugend dat we al konden afspreken met NS
dat de medewerkers van het Nederlandse Rode Kruis en Nederlands
Genootschap voor Sportmassage kortingskaarten van NS ter beschikking
krijgen."
De bestuurder wijst er op dat wandelaars en feestgangers veel beter met
het openbaar vervoer naar Nijmegen kunnen te komen. Gebruik van auto's
in Nijmegen wordt in de Vierdaagseweek ontmoedigd.
Frites in puntzakken
De zichtbare maatregelen die dit jaar al door de Vierdaagse worden
genomen, hebben vooral betrekking op het terugdringen van de
afvalstroom die het legioen veroorzaakt. Freek Zevalkink, hoofd
Facilitaire Zaken van de Vierdaagse, was daar in 2010 al mee begonnen.
"Op start- en finishterrein de Wedren gaan we over op gescheiden
afvalinzameling. De plastic bierglazen worden bijvoorbeeld apart
ingezameld. Dat geldt ook voor papier en restafval. Snacks worden niet
meer in de bekende witte plastic bakjes geleverd, maar in papieren
puntzakjes en in kartonnen bakjes. De goody bag is gemaakt van
afbreekbaar plastic. We zorgen voor groene stroom, tot en met
aggregaten die op biodiesel lopen en voor de verlichting van het
terrein gebruiken we alleen nog maar LED-lampen", geeft hij als
voorbeelden.
Tussen de oren
De organisatie van de Vierdaagse gaat nog meer letten op het ontstaan
en vooral voorkomen van zwerfafval, ook langs de routes in de twaalf
doortochtgemeenten. Met die gemeenten wil de organisatie dan ook graag
verdere afspraken over dit onderwerp maken.
Met sponsoren en leveranciers worden afspraken gemaakt over het
terugdringen van overmatig gebruik van papier en (plastic)
verpakkingen. Bij de watertappunten die dagelijks tweemaal aan het
wandelparcours te vinden zijn, worden bijvoorbeeld voorzieningen
getroffen die ervoor zorgen dat wandelaars hun plastic bekertjes of
flessen niet zomaar in de berm gooien. En met evenementencateraar
Albron wordt nog meer nadruk gelegd op gezonde voeding en drank en op
het voorkomen van afvalstromen en de juiste verwerking daarvan.
Gerard Beelen: "In de werkgroep zijn nog meer maatregelen besproken,
die nu eerst op haalbaarheid worden onderzocht. Daar zitten zeker ook
ideeën bij waarvoor de inzet en bijdrage van de wandelaars zelf en van
onze medewerkers nodig is. De duurzaamheidgedachte moet tussen hun
oren gebracht worden. Ook dat, die bewustwording, is een doel van ons
project dat over de komende jaren uitgesmeerd wordt."