MKB-Nederland


07 juli 2011
Bedrijfsleven blij met komst A4 Delft-Schiedam

Het bedrijfsleven is blij met de uitspraak van de Raad van State om het tracébesluit A4 Delft- Schiedam onherroepelijk te verklaren. De Raad van State vindt dat de besluitvorming conform de wettelijke afspraken is verlopen, zodat de bouw van de A4 Midden-Delfland kan starten

Het bedrijfsleven in Zuid-Holland heeft tientallen jaren gelobbyd voor de aanleg van 7 kilometer snelweg tussen Delft en Schiedam. Het bedrijfsleven in Zuid-Holland bestaat uit VNO-NCW West, de Kamers van Koophandel Rotterdam en Den Haag, MKB Zuid-Holland, LTO Noord Glaskracht, Transport en Logistiek Nederland, EVO, Bouwend Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer en alle bedrijvenverenigingen in de regio.

Dit is meer dan terecht", zegt Bert Mooren, directeur VNO-NCW West. "Er komt nu eindelijk een eind aan de soapopera rond de A4. Na meer dan een halve eeuw discussie kunnen ondernemers eindelijk de vlag uithangen. De lange files tussen Den Haag en Rotterdam zijn vanaf 2015 voorbij. En dat is winst voor elke ondernemer en automobilist in de Randstad"

Ook de gedeputeerde Ingrid de Bondt van provincie Zuid-Holland vindt het vanzelfsprekend dat de Raad van State het tracébesluit A4 Delft-Schiedam heeft goedgekeurd. "Samen met alle lokale en regionale partijen dringen we er sinds 1999 bij het Rijk op aan om niet alleen na te denken over 7 kilometer infrastructuur, maar over de kwaliteit van geheel Midden-Delfland. Alle tijd die is gestoken in een totaalpakket voor bereikbaarheid, leefbaarheid en landschap betaalt zich vandaag terug."

Aad van Daalen, is transportondernemer en adviseur van Cargo Boss Van Daalen Transport. Zijn bedrijf lijdt schade door de files. "Door de aanleg van de A4 Delft-Schiedam wordt het verkeersnetwerk robuuster, betrouwbaarder en veiliger. Bovendien zullen we minder hinder ondervinden van het sluipverkeer door het Westland. Daar ben ik natuurlijk blij mee. Toch zie ik de 7 kilometer snelweg slechts als onderdeel van een groter bereikbaarheidsplan. De aanleg van de Westelijke Oeververbinding is bijvoorbeeld ook erg belangrijk." Van Daalen is tevens bestuurslid van VNO-NCW Westland-Delfland en lid van brancheorganisatie TLN. Hij zal vanuit die functies blijven lobbyen voor een betere weginfrastructuur.


*