‘Veel winst te halen bij import uit China’


Jonge ondernemer (24) in China ondersteunt Nederlandse bedrijven

SHANGHAI, CHINA, 20110707 -- Het ontbreekt veel Nederlandse ondernemers aan tijd, kennis en expertise om succesvol inkopen te doen in China. Dat zegt de jonge ondernemer Reinier Duyfjes (24), al vier jaar wonend en werkend in China. Met zijn bedrijf Duyfjes Trading ondersteunt hij Nederlandse ondernemers die producten willen inkopen in ‘zijn’ land. Hij merkt veel koudwatervrees. ‘Terwijl de kansen om in China fors te besparen op inkoop erg groot zijn’.

Duyfjes kwam al vroeg in aanraking met China tijdens zijn studie International Business Management. Hierdoor werd zijn interesse gewekt om verder dan Nederland te kijken. Na het volgen van verschillende studies en werken bij verscheidene internationale werkgevers startte hij zijn eigen bedrijf Duyfjes Trading. Zijn kantoor is gevestigd in Shanghai, zelf reist hij veel langs toeleveranciers en bouwt hij aan een netwerk van goede, betrouwbare bedrijven waar veilig ingekocht kan worden.

Het ontbreken van tijd, kennis en expertise over China als productieland zijn de grootste struikelblokken om succesvol inkopen te doen in China, is Duyfjes’ ervaring. ‘Het is belangrijk om toeleveranciers persoonlijk te bezoeken en dit met regelmaat te blijven doen. Daarmee kunnen we veel teleurstellingen voorkomen en de arbeidsomstandigheden in de fabrieken monitoren. Daar wordt tegenwoordig steeds vaker naar gevraagd.’


Bewaking kwaliteit en leveringstijden

Met een team van goed opgeleide, Chinese collega’s in Shanghai doet Duyfjes Trading dergelijke bedrijfsbezoeken. Het komt voor dat leveranciers met wie Nederlandse ondernemers contact hebben gelegd negatief worden beoordeeld door Duyfjes. ‘Dankzij ons netwerk kan ik in de meeste gevallen andere bedrijven aanbevelen die de gewenste producten kunnen leveren en voldoen aan de gestelde eisen van de klant.’

Ook na een aantal succesvolle transacties blijft Duyfjes de vinger aan de pols houden. ‘Wij zorgen voor continuïteit in de levering en bewaken de kwaliteit van de producten. Dat doen we door orders scherp te blijven volgen en inspecties te verrichten bij de toeleveranciers, aangekondigd of onaangekondigd.’

Door zijn permanente aanwezigheid in China heeft Duyfjes veel kennis opgebouwd over het Chinese zakenleven. ‘Wij kunnen ondernemers uit bijna alle branches helpen aan toeleveranciers. We hebben een breed netwerk aan bedrijven die we persoonlijk kennen en vertrouwen. Deze bedrijven hebben aangetoond dat ze goede producten leveren en zich aan hun afspraken houden. Ook zijn we dankzij onze ervaring in staat om eventuele problemen van Nederlandse ondernemers on the spot snel op te lossen. Het is voor mij niet uitzonderlijk om 5 à 6 keer per week te vliegen naar leveranciers door heel China. Voor ons is er één motto: we doen alles met inzet, en zitten er bij elke opdracht bovenop. Dat is wat opdrachtgevers van ons verwachten.’

Hij verbaast zich erover dat niet méér Nederlandse bedrijven in China inkopen. ‘Er zijn voor heel veel branches goede toeleveranciers beschikbaar;  over het algemeen helpt het wanneer men grotere aantallen inkoopt. Fabrieken zijn ingericht op massaproductie en het inkopen van ruwe materialen/grondstoffen wordt  voor de fabrikant ook voordeliger bij hogere aantallen.Wij nemen belangstellende ondernemers graag mee naar voor hen interessante toeleveranciers. We kunnen daarbij veel zorg uit handen nemen.’