Ernst & Young

60% van de ondernemers start meer dan drie bedrijven

7 jul 2011 - Recent onderzoek van Ernst & Young weerlegt het stereotype dat ondernemers een bedrijf oprichten zonder formele opleiding en zonder bedrijfservaring. Ook blijkt dat voor de meerderheid van de ondernemers het opzetten van slechts één onderneming niet genoeg is. Het rapport 'Nature or Nurture: Decoding the DNA of the Entrepreneur' geeft een beeld van de gedeelde kenmerken, frustraties en carrièredoelen van een aantal van 's werelds toonaangevende ondernemers.

Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 685 ondernemers over de gehele wereld, alsmede op diepte-interviews met de winnaars van de Entrepreneur Of The Year Award. Hieruit blijkt duidelijk dat ondernemers worden gemaakt, en niet geboren. Bijna 60% van de ondernemers werkte eerder in het bedrijfsleven, en 33% daarvan zegt dat dat van groot belang is geweest voor het succes van hun eigen onderneming. Hoewel veel van de onderzochte ondernemers op jonge leeftijd met hun bedrijf zijn begonnen, meldt 45% van de respondenten dat zij toch in ieder geval al minstens 30 waren. Andrea Vogel, de onlangs benoemde EMEIA Strategic Growth Markets Leader van Ernst & Young, licht toe: 'Ondernemers worden zowel door hun vroegtijdige bedrijfservaring, culturele achtergrond en externe omstandigheden gevormd als door aangeboren persoonlijke kenmerken. Vorming, niet aanleg, lijkt belangrijker bij het tot stand komen van ondernemingsgeest.'

Ondernemerschap zelden een eenmalig besluit
Voor de meerderheid van de ondernemers is het opzetten van slechts één onderneming duidelijk niet genoeg. Zestig procent is drie of meer bedrijven begonnen, 20% zes of meer, en 10% meldt tot op heden tijdens hun loopbaan meer dan 10 bedrijven te hebben opgericht. Dat betekent niet dat ze, als ze deze bedrijven eenmaal hebben opgericht, automatisch alle banden met hun eerdere belangen doorsnijden. Van de respondenten zegt 45% dat zij in elk van hun eerdere ondernemingen een bepaalde mate van eigendom hebben behouden en 28% dat zij een aandeel in een aantal daarvan hebben behouden.

Financiering, mensen en kennis vormen de grootste hindernissen Zes van de 10 respondenten hadden bij hun ondernemingsactiviteiten te maken met belemmeringen. Financiering c.q. financiële middelen wordt als de meest voorkomende hindernis voor groei genoemd (33%). Veel ondernemers zeggen dat zij problemen blijven ondervinden met het verkrijgen van toegang tot financiering, ondanks een geleidelijke versoepeling van de kredietvoorwaarden in veel landen. De andere meest genoemde belemmering betreft het aantrekken van de juiste mensen met de gewenste expertise.

Ondernemers beschikken over dezelfde kenmerken
Hoewel het onderzoek suggereert dat ondernemers worden gemaakt in plaats van worden geboren, wordt wel duidelijk dat ondernemers over het algemeen blijk geven van een gemeenschappelijke combinatie van gedrag en houdingen. Op de vraag wat de drie belangrijkste kenmerken van een ondernemer zijn, antwoordde meer dan 75% van de ondernemers 'het hebben van visie', 73% 'passie' en 64% 'drive'. De scores voor respectievelijk flexibiliteit (33%), een niet aflatende gerichtheid op kwaliteit (18%) en loyaliteit (14%) kwamen veel lager uit. Andrea Vogel: 'Deze uitkomsten wijzen erop dat de meeste succesvolle ondernemers kansen zien waar anderen slechts risico's zien. Bovendien zijn zij over het algemeen optimistisch ingesteld en geloven zij dat ze er wel zullen komen, zelfs als iedereen denkt dat dat waarschijnlijk niet het geval zal zijn.'