Ingezonden persbericht


Persbericht
Woerden, donderdag 7 juli 2011

Kwetsbare deelnemers stimuleren:
MBO Raad en Association of Colleges wisselen aanpak Nederland en Engeland uit

Hoe stimuleren het beroeps- en volwassenenonderwijs in Nederland en Engeland kwetsbare deelnemers om via onderwijs te participeren in de samenleving en op de arbeidsmarkt? En hoe kunnen we van elkaar leren? In samenwerking met de Engelse Association Of Colleges is de MBO Raad het Europese project NANSSI gestart: New Approaches and New Skills for Social Inclusion. Deelnemers aan het project doen inspiratie op, wisselen ervaringen uit en initiëren met elkaar innovatieve vormen van scholing die kunnen bijdragen aan arbeidsmarkt- en samenlevingsparticipatie. Ook andere Europese landen kunnen de resultaten van het project gebruiken.

Eind mei namen circa zestig onderwijsprofessionals en meer dan veertig onderwijsorganisaties uit Engeland en Nederland deel aan de startbijeenkomst van NANSSI. MBO Raad en AOC geven vervolg aan deze bijeenkomst met seminars en pilotprojecten om kwetsbare deelnemers in het beroeps- en volwassenenonderwijs op weg te helpen naar de veranderende arbeidsmarkt. Binnen het project leveren Nederlandse experts hun inbreng voor het Engelse onderwijssysteem en vice versa.

Skills for life
Speciale aandacht is er binnen NANSSI voor 'Skills for Life'. Dit programma stelt volwassenen (en jongeren) in staat zich via een innovatieve methodiek alsnog de basisvaardigheden eigen te maken die nodig zijn voor het halen van onder andere een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt. De MBO Raad verwacht met de introductie van dit programma in Nederland bij te dragen aan effectieve oplossingen voor de discussies rond taal- en rekenvaardigheden binnen het onderwijs.

Digitaal leren en social media
Ook bekijken de partners binnen het project hoe via social media en digitaal leren kwetsbare jongeren en volwassenen op een andere manier dan gebruikelijk kunnen deelnemen aan het beroeps- of volwassenonderwijs. Deze vorm van leren blijkt in combinatie met face-to-face-onderwijs effectief in het voorkomen en terugdringen van voortijdig schoolverlaten.

Best practices voor Europa
MBO Raad en het AOC nemen samen het voortouw om diverse pilots te ontwikkelen voor innovatieve vormen van scholing voor kwetsbare jongeren en volwassenen die nog geen startkwalificatie hebben. Succesvolle resultaten van deze pilots delen de MBO Raad en het AOC met Europese collega's om zo ook in Europa kwetsbare jongeren en volwassenen alsnog voldoende kansen te bieden om een plek in de samenleving en op de arbeidsmarkt te vinden en het percentage drop-outs terug te dringen.

Noot voor de redacties,