Ingezonden persbericht


PERSBERICHT MOTIVACTION

Amsterdam, 7 juli 2011

Consument klaagt over kosten dataverkeer via smartphone ...maar weet niet hoe groot het eigen dataverbruik is

Een grote groep consumenten is ontevreden over de plannen van mobiele providers om de datatarieven te verhogen. En dat terwijl veel consumenten niet eens weten hoeveel data zij zelf verbruiken. Dit blijkt uit de TelecomMonitor van Motivaction waarin op kwartaalbasis het telecomgedrag van 10.000 Nederlandse consumenten vanaf 18 jaar in kaart wordt gebracht.

Meer dan de helft van alle mobiele bellers die internetten op hun mobiele telefoon, maakt gebruik van de chat-/sms-applicatie WhatsApp (52%). Ruim een kwart van de groep WhatsApp-gebruikers verstuurt maar liefst 10 of meer berichten per dag (27%). WhatsApp blijkt met name populair onder vrouwen.

Het toenemende dataverkeer zal mobiel internet in de toekomst mogelijk duurder maken. Door de snelle opkomst van o.a. WhatsApp overwegen providers hun tarieven voor dataverkeer aan te passen. Een ruime meerderheid van de door Motivaction ondervraagde mobiele bellers verwacht minder gebruik te maken van mobiel internet zodra de tarieven voor applicaties als WhatsApp hoger worden (59%). Wat je online doet, mag bovendien niet van invloed zijn op de kosten. Nagenoeg alle bellers zijn deze mening toegedaan en vinden dat het bedrag dat zij betalen voor mobiel internet, alle applicaties en dus ook WhatsApp moet dekken (87%).

De discussie rondom deze zogenaamde netneutraliteit is niet ongemerkt voorbijgegaan. Eén op de vijf mobiele bellers (19%) is bekend met de inmiddels controversiële term Deep Packet Inspection (DPI). Providers die gebruikmaken van Deep Packet Inspection kunnen exact zien wat consumenten op mobiel internet doen. Het elektronisch dataverkeer tussen zender en ontvanger wordt inhoudelijk geanalyseerd, waardoor men bijvoorbeeld kan zien wanneer iemand WhatsApp gebruikt.

Twee van de drie mobiele bellers zijn van mening dat het niemand iets aangaat wat ze op internet doen (67%). Nog eens ongeveer 10% vindt het bezwaarlijk dat providers deze informatie verzamelen, maar begrijpt wel dat providers zich hiertoe genoodzaakt zien. Slechts één op de vijf bellers vindt het verzamelen van deze informatie door providers niet of nauwelijks een probleem (21%). Wel vindt ongeveer de helft het logisch dat klanten die veel data verbruiken - bijvoorbeeld door veel YouTube-filmpjes te bekijken - ook meer gaan betalen (49%). Dit terwijl meer dan tweederde geen idee heeft hoeveel of hoe lang je kunt internetten voor 1GB aan data (72%).

Jeroen Senster, telecomexpert bij Motivaction zegt hierover: "Het principe dat de veelgebruiker het meest moet betalen wordt dus wel onderkend, maar consumenten weten niet tot welke groep ze zelf behoren. Je zou dus kunnen stellen dat men de gevolgen niet goed overziet en daardoor geneigd is meer vanuit de emotie te reageren, terwijl een eventuele databeperking of kostenverhoging niet voor iedereen zal gelden."

Het gegeven dat WhatsApp gratis is, blijkt een zeer belangrijke drijfveer voor het gebruik ervan. Dit blijkt wel uit het feit dat bijna de helft van de mobiele bellers aangeeft weer vaker te gaan sms'en op het moment dat providers kosten gaan berekenen voor mobiele internetdiensten als WhatsApp (47%).

Het is nog niet bekend hoe de discussie over netneutraliteit zal eindigen. De verwachting is dat de opname van netneutraliteit in de Nederlandse telecomwet nog dit jaar in werking zal treden.