Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Specsavers: `Bril uitgegroeid tot onmisbaar modeaccessoire'

FOUTE BRIL GROTERE AFKNAPPER DAN FOUTE SCHOENEN

Huizen, 7 juli 2011 ­ Hoewel foute schoenen altijd werden beschouwd als één van de grootste modemissers, is de foute bril aan een opmars bezig. Ruim 40 procent van de Nederlanders vindt een lelijke bril net zo storend als lelijke schonen. Ruim een derde vindt een foute bril zelfs een grotere afknapper dan foute schoenen. Brillen zijn dan ook allang niet meer alleen een middel om goed mee te kunnen zien, de bril is uitgegroeid tot een onmisbaar modeaccessoire. De keuze voor een goed montuur is dus belangrijk, maar hoe kies je nu de juiste bril? Uit groot modeonderzoek van Specsavers onder ruim 1000 Nederlanders blijkt dat 85 procent vindt dat een bril vooral moet passen bij de persoonlijkheid en uitstraling van de brildrager. Tegenwoordig is het steeds makkelijker en leuker om een bril te vinden die bij je past, het aanbod aan modieuze monturen wordt steeds groter en gevarieerder. Bovendien is dit aanbod niet gebonden aan leeftijd. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders van mening zijn dat iedereen een trendy bril kan dragen. Slechts 13 procent is het eens met de stelling dat een hip montuur niet meer geschikt is voor iemand ouder dan 40. Verschillende looks Net als tassen en schoenen, wisselen Nederlanders ook regelmatig van bril. De helft beschikt over twee of meerdere monturen. Nederlanders dragen graag verschillende monturen voor verschillende gelegenheden (31 procent). Ook houden ondervraagden van afwisseling (30 procent). Bezwaar van brildragers met één montuur is dat zij meerdere monturen te duur in de aanschaf vinden (40 procent). Specsavers neemt dit argument weg. "Bij ons krijg je bij aankoop van een montuur vanaf 99 euro een tweede montuur gratis en dit is inclusief standaard enkelvoudig glazen", vertelt Ingrid Kersting van Specsavers. "Op deze manier maken we het voor iedereen toegankelijk om een passende bril voor elke gelegenheid en stemming kiezen. Of gewoon af te wisselen wanneer je daar zin in hebt." Kwart draagt bril zonder sterkte De bril is niet meer weg te denken als fashion item. Net als een ketting of riem, kan een mooi montuur een outfit helemaal afmaken. Ook mensen die geen bril nodig hebben dragen steeds vaker een bril zonder sterkte als sieraad. Uit het onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders een bril zonder sterkte zou dragen puur alleen als modeaccessoire. Vooral in Friesland is de bril als fashion item populair, maar liefst 35 procent van de Friezen zou een bril zonder sterkte dragen. In Zeeland staan ze hier het minst voor open (15 procent). Inwoners van Noord-Brabant en Flevoland willen het liefst dat hun bril niet opvalt (36 procent). Terwijl slechts 10 procent van de Groningers voor een onopvallende bril kiest. Ook zijn er brildragers die juist voor een montuur gaan dat wel opvalt. In Overijssel houden ze van opvallen, daar ligt het percentage met 22 procent ver boven het landelijke gemiddelde van 10 procent. Zwart blijft populair! In Nederland zien we de zwarte ovale bril het vaakst voorbij komen. Ruim 40 procent vindt zwart de mooiste kleur voor een bril. Op een tweede plek staan naturel- en aardetinten (21 procent), deze zomer dé trend op brillengebied. Het minst populair zijn wit (2,4 procent) en groen (1,3 procent). Daarnaast wordt het ovale montuur het meest gedragen (27 procent), gevolgd door het smalle en hoekige model (24 procent) en het randloze montuur (19 procent).



"De brillenzomercollectie 2011 van Specsavers bestaat uit talrijke modellen, waaronder de nieuwste zomertrends, vertelt Ingrid Kersting van Specsavers. Zo belooft het een kleurrijke zomer te worden. We zien veel watertinten, van helderblauw tot zwart. Daarnaast zijn ook aarde en zandtinten als klei, leem en rode aarde erg trendy. Wat betreft monturen zien we naast de comeback van de ronde retro bril ook de jaren '50 cat eye bril vaak op de catwalk verschijnen. Ten slotte is unisex een opkomende trend, monturen die voor zowel mannen als vrouwen geschikt zijn." Over Specsavers Opticiens & Audiciens Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1400 winkels, waarvan op dit moment 106 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 11,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door minimaal volledig MBOgediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. En met diezelfde filosofie startte Specsavers in 2007 met de verkoop van hoorzorg in Nederland. Internationaal zijn er inmiddels meer dan 200 winkels, waarvan 82 winkels in Nederland. In de UK is Specsavers Audiciens zelfs marktleider op het gebied van hoorzorg. Alle winkels worden geleid door volledig gediplomeerde StAr-geregistreerde audiciens, die de klant begeleiden bij een correcte hooraanpassing. - EINDE PERSBERICHT ­


Noot voor redacties

Voor meer informatie (