Ingezonden persbericht


Persbericht

Bouwmarktsector in de lift
Hornbach tevreden over cijfers eerste kwartaal

· · · · Omzet gestegen met 11,1% Bouwmarkten en tuincentra groeien like-for-like met 7,7% Stijging van meer dan 10% in Duitsland ver boven gemiddelde Herstel op de markt voor renovaties en nieuwbouw

Nieuwegein ­ 7 juli 2011. Als de cijfers van de Hornbach-groep illustrerend zijn voor de bouwmarktsector, dan lijkt het weer de goede kant op te gaan. Het concern Hornbach Holding AG is het boekjaar 2011/2012 namelijk positief begonnen: de omzet van het concern is in de eerste drie maanden van dit boekjaar (1 maart tot en met 31 mei 2011) gestegen met 11,1% tot 918,1 miljoen euro (vorig jaar 826,6 miljoen euro). Voornaamste reden voor de positieve cijfers is een in vergelijking met vorig jaar duidelijk gestegen vraag naar renovaties en nieuwbouw. De Hornbach-groep is een toonaangevende bouwmarktonderneming met negen vestigingen (bouwmarkt annex tuincentrum) in Nederland. De opbrengsten van de Hornbach-groep zijn in het eerste kwartaal duidelijk sterker gegroeid dan de omzet. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van het concern is bijvoorbeeld gestegen met 33,1% tot 79,3 miljoen euro (vorig jaar 59,6 miljoen euro). De kwartaalwinst steeg met 30,6% tot 49,4 miljoen euro (vorig jaar 37,8 miljoen euro). Het resultaat per preferent aandeel bedraagt 4,90 euro (vorig jaar 3,76 euro). Herstel op markt renovaties en nieuwbouw "Hornbach heeft de stijgende lijn uit het laatste boekjaar weten door te trekken en de groei in het eerste kwartaal van 2011/2012 versneld", aldus Albrecht Hornbach, directievoorzitter van Hornbach Holding AG. "In 2011 zien wij tot nu toe juist in Duitsland een zeer tevredenstellend herstel op de markt voor renovaties en nieuwbouw. De consumenten doen duidelijk meer in en om hun huis en tuin. Dankzij onze duurzame strategie kunnen wij als projectbouwmarkt bij deze klanten uitstekend scoren. De algemene situatie is door de goede conjunctuur en het mooie weer nog beter dan in het voorjaar van 2010." "In Nederland zien wij niet alleen een stijging in het aantal particulieren dat onze bouwmarkt bezoekt, maar ook het aantal professionals is gedurende de afgelopen periode toegenomen", aldus Michel van Slingerland, marketingmanager van Hornbach Nederland. Flinke omzettoename bouwmarkten en tuincentra De gunstige ontwikkeling van omzet en opbrengst is vooral te danken aan het grootste operationele deelconcern, Hornbach Baumarkt AG, waarvan de omzet in het eerste kwartaal 2011/2012 met 10,7% steeg tot 863,7 miljoen euro (vorig jaar 779,9 miljoen euro). Like-for-like en gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten nam de omzet van de bouwmarkten en tuincentra toe met 7,7%. Inclusief wisselkoerseffecten bedroeg de stijging 9,4%. De EBIT van het deelconcern steeg met 35,5% tot 67,2 miljoen euro (vorig jaar 49,6 miljoen euro). Hornbach exploiteert per 31 mei 2011 in Europa 134 grote bouwmarkten en tuincentra met een verkoopoppervlak van in totaal circa 1.531.000 m².



Duitse bouwmarkten en tuincentra verhogen like-for-like omzet met 11,9% De grootste omzetstijgingen kwamen in het eerste kwartaal uit Duitsland. Like-for-like (ofwel, zonder rekening te houden met nieuwe filialen in de laatste twaalf maanden) steeg de omzet in dit land met 11,9%. Zodoende deed Hornbach het meer dan 7 procentpunten beter dan het gemiddelde van de sector in Duitsland. In de rest van Europa (de acht landen buiten Duitsland) wisten de 42 Hornbachfilialen de niet gecorrigeerde omzetten - inclusief de opening van een nieuw filiaal eind mei 2011 in Tsjechië (Pilzen) - met 10,1% te verhogen tot 359,3 miljoen euro (vorig jaar 326,3 miljoen euro). Likefor-like steeg de omzet met 2,3%; inclusief wisselkoerseffecten bedroeg de stijging 6,2%. Geringe, likefor-like en voor wisselkoerseffecten gecorrigeerde omzetdalingen in Centraal-Europa werden deels goedgemaakt door zeer tevredenstellende omzetstijgingen in West-Europa. Het deelconcern Hornbach Baustoff Union GmbH, dat in de regionale bouwvakhandel actief is, boekte in het eerste kwartaal met een toename van 15,8% tot 54,0 miljoen euro (vorig jaar 46,7 miljoen euro) eveneens een sterke stijging van de omzet. EBIT van de Hornbach-groep stijgt met 33,1% tot 79,3 miljoen euro In het eerste kwartaal van 2011/2012 zijn de opbrengsten van de Hornbach-groep buitenproportioneel gestegen ten opzichte van de omzet; vooral dankzij de like-for-like omzetgroei, in combinatie met een stabiele handelsmarge en gunstigere kostenratio's bij de exploitatie van de winkels. Het resultaat vóór afschrijvingen, rente en belastingen (EBITDA) ging met 26,7% omhoog tot 96,8 miljoen euro (vorig jaar 76,4 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg met 33,1% tot 79,3 miljoen euro (vorig jaar 59,6 miljoen euro). Het concernresultaat vóór belastingen nam toe met 29,1% tot 68,4 miljoen euro (vorig jaar 53,0 miljoen euro). Na aftrek van belastingen bedraagt de kwartaalwinst 49,4 miljoen euro (vorig jaar 37,8 miljoen euro). Het resultaat per preferent aandeel bedraagt 4,90 euro (vorig jaar 3,76 euro). Hoog niveau eigenvermogensaandeel, fikse afname nettoschuld In het eerste kwartaal van 2011/2012 heeft de Hornbach-groep 58,1 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding van de activiteiten (vorig jaar 19,4 miljoen euro). De positieve ontwikkeling van de activiteiten is ook terug te vinden in de balans. Het eigenvermogensaandeel ligt met 42,3% van het balanstotaal van circa 2.400 miljoen euro nog steeds op een tevredenstellend hoog niveau. Per 31 mei 2011 is de nettoschuld van het concern Hornbach Holding AG ten opzichte van 28 februari 2011 gedaald van 322,1 miljoen euro tot 245,8 miljoen euro. Aan het einde van het eerste kwartaal had de Hornbachgroep in heel Europa 14.143 medewerkers in dienst. Op 8 juni 2011 opende Hornbach in Ostrava-Vítkovice het tweede filiaal in het verzorgingsgebied van de op twee na grootste stad van de Tsjechische Republiek. Momenteel exploiteert de groep in totaal acht filialen in Tsjechië. Het tuincentrum in Neunkirchen (Saarland) is zoals gepland in juni gesloten. In het derde kwartaal zal het filiaal in Sinsheim (Baden-Württemberg) waarschijnlijk worden vervangen door een groter, nieuw pand.



Positieve prognose ondanks toename conjuncturele risico's De directie ziet op grond van de gang van zaken in het eerste kwartaal mogelijkheden voor een positievere ontwikkeling van de omzet en de opbrengst in de loop van dit boekjaar dan oorspronkelijk werd verwacht. Maar de conjuncturele risico's zijn wel weer toegenomen, vooral door de crisis rond de Europese staatsschulden. "Met name het herstel van de particuliere consumptie in Centraal-Europa verloopt langzamer dan verwacht", licht Albrecht Hornbach toe. "De omzetprognose voor het lopende boekjaar wordt voorlopig gehandhaafd. We rekenen op een omzetstijging van ongeveer 5%." Wat het resultaat voor het lopende boekjaar 2011/2012 betreft, gaat de Hornbach-groep ervan uit dat het bedrijfsresultaat (EBIT) boven het niveau van het boekjaar 2010/2011 (159,1 miljoen euro) zal liggen.

Over HORNBACH HORNBACH is een onafhankelijke familieonderneming met een bedrijfshistorie van meer dan 130 jaar. In het concern werken meer dan 13.000 mensen. In Nederland heeft het concern negen vestigingen. HORNBACH is zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot `Beste Bouwmarkt van Nederland' (ING Retailprijs/De Telegraaf/Elsevier). De basis voor dit succes zijn de vijf kernwaarden: laagste prijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment en grote voorraden. /////Einde persbericht/////