Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

08 juli 2011

KNV: versnel de digitalisering bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen

Het vervoer van gevaarlijk stoffen stelt hoge eisen aan veiligheidsprocedures. Bij rijdende treinen is in alle gevallen informatie over de vervoerde producten bij de machinist en bij de treindienstleiding aanwezig. Het rapport van Inspectie Verkeer en Waterstaat, 'Weten wat er staat', dat vandaag verschijnt, onderzoekt de veiligheidsprocedures gedurende de periode voordat een trein gaat rijden en/of na aankomst op bestemming.

IVW constateert dat de informatieverstrekking op die momenten moet worden verbeterd. Koepelorganisatie voor het spoorgoederenvervoer Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) dringt aan op een versnelde invoering van digitale gegevensuitwisseling, aan de hand van één open ICT-platform.

Papierloze informatieoverdracht
Langs elektronische weg kan sneller en meer exacte informatie over de samenstelling van treinen en de positie van wagons met gevaarlijke stoffen worden verwerkt. Toepassingen voor de elektronische aanlevering van deze informatie aan eventuele aanrijdende hulpdiensten worden momenteel ingevoerd en verder ontwikkeld. In noodsituaties kan deze informatie binnen tien minuten zonder draad of papier worden doorgegeven aan hulpdiensten. Deze systemen zijn deels reeds in gebruik bij hulpdiensten en worden verder ontwikkeld en landelijk uitgerold. Het spoorsysteem heeft hierbij een voorsprong op andere wijzen van vervoer.

Kritiek van IVW op het parkeren van treinen en de verbeterpunten IVW erkent de verbeteringen bij het naleven van procedures op emplacementen, waar treinen worden geparkeerd, maar is nog niet tevreden. Een belangrijk punt van kritiek van IVW betreft enkele waargenomen verschillen in informatie in papieren documenten, elektronische systemen en de feitelijke situatie op de emplacementen.

Namens vervoerders dringt KNV aan op versnelde invoering van elektronische informatie-uitwisseling tussen vervoerders, beheerders van infrastructuur, verladers en overheidsdiensten. Dit vereist ook dat regelgeving aan de papierloze gegevensuitwisseling wordt aangepast. Deze ambitie is volledig in lijn met aanbevelingen van het Topteam Logistiek, zoals gepubliceerd op 17 juni j.l. (Partituur naar de top, Actie's 1 en 5) en het reeds gestarte project Portbase.