G32 reageert op Woonvisie: Eens over het Wat, vragen bij het Hoe
Persbericht van G-32
Het G32-stedennetwerk, het netwerk van 33 grote Nederlandse steden,
heeft met gemengde gevoelens gereageerd op de Woonvisie die minister
Donner begin juli naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De visie
identificeert de juiste problemen en erkent de cruciale rol die
gemeenten en woningcorporaties hebben bij het aanpakken ervan. Twijfel
komt er bij de effectiviteit van sommige maatregelen en de rol van de
banken in het geheel. "We zijn het eens over het Wat, maar ons gaat het
ook om het Hoe," vat Jan Hamming de reactie van het G32-Stedennetwerk
samen. "Verder willen we kunnen blijven investeren in de wijken en
vitale steden. Niet met woorden maar met geld."
De reactie gaat in op vier thema's:
1. Gezond maken van de woningmarkt
2. Zorgen dat corporaties kunnen investeren
3. Stedelijke vernieuwing doorzetten
4. Rekening houden met verschillen tussen regio's en steden.
Het kabinet wil de woningmarkt vlottrekken met een tijdelijke sterke
verlaging van de overdrachtsbelasting. Het G32-Stedennetwerk is hier op
zich positief over maar de steden vragen zich wel af waarom de
maatregel tijdelijk is omdat een structureel effect op de woningmarkt
naar verwachting uitblijft. Daarnaast maken de steden zich veel meer
zorgen over de rol van de banken. "Zo lang die de handrem houden op de
kredietverstrekking, zal de trend niet fundamenteel keren," verwacht
Jop Fackeldey, trekker van de G32-werkgroep 'Woningmarkt en
positionering corporaties'.
In de huurmarkt zet het kabinet in op 5 procent extra huurverhoging
voor hogere inkomens, extra huurpunten in drukke regio's en vooral de
verkoop van huurwoningen. "Vraag is of het Rijk zich hier niet rijk
rekent," tekent Fackeldey aan. "Want als mensen geen huizen kopen valt
er ook niet veel te verdienen. In Amsterdam en Utrecht is de situatie
echt anders dan in Lelystad, Enschede, Alkmaar of Heerlen. Wij pleiten
voor maatwerk."
Corporaties en gemeenten hebben geld nodig
Woningcorporaties zijn tegenwoordig aan strengere regels gebonden
waardoor ze moeilijker geld kunnen 'verdienen'. Daarnaast moeten ze
vanaf 2014 een heffing afdragen aan het Rijk van 0,76 miljard Euro -
hetgeen betekent dat ze 4.000 euro per woning minder kunnen investeren.
Beide maatregelen maken dat ze minder geld overhouden om te investeren.
"Het verleden toont aan dat investeren in wijken en mensen loont," zegt
Jan Hamming. "Maar het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
(ISV)stopt en tegelijkertijd dient de volgende golf van
stadsvernieuwing zich aan. Dat wringt." Hamming doelt op de wijken uit
de jaren '60 en '70, waar veel particulieren wonen die wel de hypotheek
konden betalen, maar niet de reserveringen voor groot onderhoud. Ook
hier is maatwerk nodig. Het is merkwaardig dat er voor huurders wel
subsidie bestaat (huurtoeslag) terwijl er geen financiële ondersteuning
is voor particuliere eigenaren, die niet bij machte zijn hun huis te
onderhouden
"De steden zijn nog lang niet klaar," besluit de reactie van de G32. De
steden met grote vernieuwingsopgaven zijn vaak ook financieel zwaar
geraakt door de gevolgen van de economische crisis. "Rijksgeld kan nét
de stimulans bieden die nodig is om het vliegwiel van de woningmarkt
weer in beweging te krijgen." Als het ISV stopt, is het belangrijk dat
er naar andere financieringsmiddelen wordt gezocht om te investeren in
wijken. Na de zomer zal het G32-Stedennetwerk op de visie van de
minister terugkomen. In de tussentijd worden nog enkele
denktank-bijeenkomsten over de woningmarkt belegd.
Razende Robot Reporter