Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT, 8 juli 2011

Beeldende kunst in SCHUNCK* 3 JUNI 2011 ­ 29 JANUARI 2012 3/06/2011 ­ 02/10/2011
Bordeelscène

Aad de Haas ­ Macht der Begeerte
In het werk van Aad de Haas zijn verschillende soorten vrouwfiguren te onderscheiden. Bijzondere categorieën vormen bijbelse vrouwen zoals Susanna en Batseba, en prostituées zoals Maria Magdalena en de courtisanes in verschillende bordeelscènes. Het afbeelden van deze typen vrouwen is nauw verweven met De Haas' gevoeligheid ten opzichte van gebeurtenissen uit de samenleving, machtsrelaties en zijn sociaal engagement. Een centraal thema in zijn werk is het menselijk tekortschieten in de harde, vaak meedogenloze maatschappij wat tot uitdrukking komt in de verbeelding van machtswellustige situaties. Susanna en Batseba zijn slachtoffer van de mannelijke begeerte en immoreel gedrag. Macht en onmacht is hier het leidende thema. In de viltstifttekeningen die Aad de Haas in de jaren `60 van de 20e eeuw maakte, beheersen hoeren, pooiers, geweld en dood het beeld. In deze tekeningen verbeeldt De Haas treffend in grove lijnvoering en sterke contrasten de rauwe kant van de samenleving waar machtsverhoudingen op maatschappelijk, economisch en erotisch vlak worden uitgespeeld. De Haas maakte feitelijk geen onderscheid tussen religieuze taferelen en het profane van alledag; de mensheid was in zijn ogen nog altijd hetzelfde.

09/07/2011 ­ 14/08/2011

Collectiepresentatie - De I treurend om een punt
De tentoonstelling Een I treurend om een punt presenteert de SCHUNCK*-collectie tussen schilderij, sculptuur en (video)installatie, aangevuld met door de kunstenaars gekozen bruiklenen en werken uit de deelcollectie G+W. Waar liggen de grenzen van de schilderkunst? Wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden van het medium? Deze fundamentele vraag handelt over één van de vier kernaspecten van de SCHUNCK*-collectie en stelt tevens de raakvlakken met andere disciplines aan de orde. De voor SCHUNCK* kenmerkende interdisciplinariteit leidt tot bijzondere aandacht voor werken op het snijvlak van verschillende culturele praktijken en subculturen. Een I treurend om een punt verduidelijkt de samenhang tussen de collectiewerken en geeft in de ruimtelijke opstelling een geactualiseerd beeld van het verzamelbeleid.

David Bade



Op dinsdag 12 juli geeft Krijn de Koning, één van de deelnemende kunstenaars een lezing onder de titel: De illusie van ruimtelijkheid. De Koning gaat in op de betekenis van de begrippen twee- en driedimensionaal in zijn eigen werk. Op zondag 24 juli en op zondag 14 augustus leiden de kunstenaars u zelf rond door de expositie. Op de zondagen 17 en 31 juli en 7 augustus zijn er rondleidingen door deskundige gidsen. Aanvang 13 uur. Reserveren vooraf is niet nodg.

09/07/2011 ­ 17/08/2011

Atelier Robert Lambermont ­ Filter of truth
Robert Lambermont: "Door alle objecten die ik gemaakt heb waait een denkbeeldige wind die het object een richting geeft ten opzichte van de ruimte waarin het zich bevindt." Werktekening Filter of truth

De van oorsprong Heerlense kunstenaar Robert Lambermont toont in de vitrine van SCHUNCK* verschillende bewegende objecten en installaties die in de afgelopen drie jaar ontstaan zijn. De objecten sluiten aan bij het transparante karakter van de vitrine. Lambermont beschouwt zijn objecten als ruimtelijke, bewegende tekeningen. Hoewel ze vaak een min of meer "bedachte" uitstraling hebben, verloopt het ontstaansproces van zijn objecten organisch en intuïtief. Vaak ontspruiten ze vanuit een tweedimensionale bron waarbij de oorspronkelijk tekening (potlood op papier) in het eindresultaat niet meer letterlijk zichtbaar is. Andere objecten ontstaan direct in de derde dimensie terwijl ze toch een tekenachtig karakter vertonen. Op vrijdag 8 juli om 17.00 u geeft de kunstenaar in SCHUNCK* een performance geheel in de stijl van de organische totstandkoming van zijn werk. Op zondag 17 en 31 juli en 7 augustus verzorgen deskundige gidsen een toelichting op Filter of truth. Aanvang 13.00 u. Reserveren is niet noodzakelijk.

26/08/2011 ­ 09/10/2011

HEADLINES

Maria Stams en José Fijnaut boetseren een portret van Jan Smeets

Beeldend kunstenaars Maria Stams en José Fijnaut nodigen mensen uit die een visie hebben op de rol die de kunst speelt in de tegenwoordige de maatschappij. In een tijdsbestek van 2 uur boetseren ze ieder een portret van de genodigde. Tijdens dit proces heeft drs. Marie-José Moers (historicus) een gesprek met de gast over bovengenoemd thema. De geportretteerde verwoordt zijn visie op de maatschappij en kunst en creëert zo zelf een beeld. HEADLINES is een installatie waarin de geluidsopnames, foto's, video's, verslagen en de geboetseerde portretten te zien zijn. 120 personen met 120 visies, vaak overlappend, soms contrasterend. Dit `archief ` vormt een tijdsbeeld van de visies op kunst, cultuur en samenleving van veelal bestuurders in de culturele sector. Indrukwekkend is de



openheid van de geïnterviewden. In de periode dat HEAD-LINES te zien is wordt er in SCHUNCK* een debat georganiseerd waarin de geportretteerden van gedachten wisselen met gasten die een uitgesproken andere visie hebben.

03/09/2011 ­ 27/11/2011

Shaun Gladwell ­ perpetual 360° sessions

Pataphysical Man 2005

Shaun Gladwell (1972, Sydney) verbindt op een kritische en poëtische manier persoonlijke ervaringen met hedendaagse, culturele uitingen en verwijzingen naar de kunstgeschiedenis. In films, performances en fotografie geeft zijn werk uitdrukking aan de belevingswereld en uitdrukkingswijze van jongeren, zoals het rijden en stunten met een skateboard, BMX-fietsen, hip-hop, graffiti en breakdancing. Gladwells aankomende solo-tentoonstelling in SCHUNCK* toont een overzicht van zijn veelzijdige oeuvre.

07/10/2011 ­ 29/01/2011

Aad de Haas ­ In woord en beeld
Presentatie van een aantal werken van Aad de Haas uit de collectie, met documentair materiaal: foto's, documenten, brieven, beeld- en geluidsfragmenten. In Aad de Haas ­ In woord en beeld wordt een verbinding gemaakt met de overzichtsexpositie over Aad de Haas die de Kunsthal in Rotterdam op 10 december a.s. opent.

22/10/2011 ­ 27/11-2011

Charlotte Dumas

Charlotte Dumas, Orion Vacaville

Charlotte Dumas (Vlaardingen 1977) maakt portretten van werkhonden. In Lingerieën, Italië, volgde de fotografe onder andere een truffelhond, een speurhond van de brandweer en een voormalige proefdier-hond om deze op serene wijze in hun alledaagse omgeving vast te leggen. De Italiaanse werkhonden brachten Dumas vervolgens op het spoor van een nieuwe, recentelijk afgesloten serie portretten van honden die tijdens de aanslagen van 09/11 in New York werden ingezet. Zij zocht de inmiddels gepensioneerde dieren op om een reeks uitzonderlijke opnames te maken, die tien jaar na de aanslagen van bijzondere urgentie zijn. Dumas' stringente en intieme beelden geven blijk van een bijzonder fotografisch observatievermogen. Op klassieke wijze vast gelegd, toont Dumas in de foto's momenten van geconcentreerde verstilling waarbij de psychologie van het portret een grote rol speelt. De bezieling van de beesten die uit de foto's spreekt, maakt deze tot zinbeelden van de menselijke conditie, die de eeuwenoude verhouding tussen mens en dier bij ieder portret opnieuw op scherp zet.



17/12/2011 ­ 22/01/2012

Salon Parkstad 2011
Na de eerste succesvolle editie in 2009, wordt er een tweede editie van Salon Parkstad georganiseerd van 17 december 2011 t/m 22 januari 2012. Salon Parkstad is een tweejaarlijkse overzichtstentoonstelling die `the state of the art' presenteert van de professionele beeldende kunst in Parkstad Limburg. Salon Parkstad zorgt voor contact en discours tussen kunstenaars en het publiek uit de eigen regio. De kunstenaar toont zijn werk en eist zijn plek op binnen deze samenleving: regionaal, nationaal maar ook globaal. Salon Parkstad geeft het publiek zo een beeld van de kwaliteit en diversiteit van de kunst en van kunstenaars die een binding hebben met Parkstad. Salon Parkstad 2011 toont een selectie werken die door een deskundige jury beoordeeld worden op kwaliteit en persoonlijke artistieke ontwikkeling. De tentoonstelling staat open voor alle beeldende disciplines: schilderkunst, fotografie, beeldhouwkunst, installaties en nieuwe media. Zie www.schunck.nl voor meer informatie.






---- --