Wakker Dier tussen kiloknaller-tv-commercials
(7 juli 2011)
Stichting Wakker Dier beleeft zaterdag haar tv-primeur tegen de
dieronvriendelijke kiloknaller. Wakker Dier, bekend om haar radiospots,
laat daarmee voor het eerst het dierenleed achter de kiloknaller zien
op tv: dé plek waar supermarkten als C1000, AH en Super de Boer nu nog
met miljoenenbudgetten hun vleespromoties slijten. "Als mensen na een
kiloknaller-commercial onze tv-spot zien met het dierenleed achter de
wegwerpprijs, dan zullen ze zich toch achter de oren krabben," aldus
een woordvoerder van Wakker Dier. Wakker Dier start a.s. zaterdag met
een vijftal tv-spots via Socutera. De spots zijn een voorproefje van
een grote tv-campagne tegen de kiloknaller in augustus. De campagne
tegen de kiloknaller slaat duidelijk aan onder het publiek. Jarenlang
nam het aantal kiloknallers - vlees goedkoper dan kattenvoer - toe.
Maar na de start van de kiloknallercampagne in 2010, is het aanbod
kiloknallers gekelderd met 34%. Het aanbod diervriendelijke
aanbiedingen steeg met 73%. De verkoop van biologisch vlees nam in een
jaar met 32% toe.
Vorig jaar startte Wakker Dier haar kiloknaller-campagne met `de
Kattenvoerprijs': over de periode van week 11 tot en met week 22 werden
alle vleesverkopen in kaart gebracht en geanalyseerd. Daarbij werd
gemeten welke van de 10 grootste supermarktketens het vaakst vlees
aanbood onder de gemiddelde kiloprijs van kattenvoer (EUR4,12). C1000
`won' de Kattenvoerprijs: 250 bijtende radiospots. Vlees dat voor een
lagere prijs wordt verkocht dan het slachtafval waarvan kattenvoer
wordt gemaakt, kan gewoon niet fatsoenlijk geproduceerd worden. Boeren
worden door de extreme focus op lage prijzen gedwongen
dieronvriendelijk te werken. De campagne werd gekozen tot beste
dierencampagne van 2010.
Supermarkten stunten enorm met vlees als `traffic builder': extreem
goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopprijs, om klanten te
lokken. Mede hierdoor daalde de gemiddelde prijs van een kilo
varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008 van EUR6,35 naar
EUR5,35. Dit terwijl deze prijs alleen al om de inflatie te compenseren
had moeten stijgen naar EUR8,25. Op korte termijn kopen supermarkten
dan niet altijd dieronvriendelijker in; ook C1000 verweert zich met dit
argument. Maar op de lange termijn ontstaat echter steeds meer druk op
een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen nog goedkoper te
produceren, ten koste van dierenwelzijn. Daarnaast worden consumenten
zo opgevoed dat deze extreem lage vleesprijzen normaal zijn; ze worden
prijsgevoeliger in plaats van kwaliteitsgevoelig . De weerstand tegen
het stunten met vlees is echter breed: boeren, slagers, slachterijen,
politiek en dierenorganisaties zijn eensgezind in hun weerzin tegen de
kiloknaller.
Stichting Wakker Dier