09 juli 2011
MKB-Nederland spant proces acquisitiefraudeurs aan
`Ook mkb moet worden beschermd door Wet op de Oneerlijke
Handelspraktijken' MKB-Nederland heeft bij de rechtbank van Groningen
een proces aangespannen tegen Holland Internet Group bv,
Telefoongids.com bv en Infosite bv, die zij beschuldigt van
acquisitiefraude. De ondernemersorganisatie eist niet alleen dat
gedaagden op straffe van een dwangsom stoppen met hun huidige
handelswijze, maar vraagt de rechtbank eveneens om een principiële
uitspraak. MKB-Nederland wil dat de rechter de werkwijze van bedrijven
als de Telefoongids.com kwalificeert als misleidend en onrechtmatig en
de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken ook van toepassing verklaart
voor kleine en middelgrote ondernemingen.
Acquisitiefraude in al haar verwerpelijke verschijningsvormen - van
spookfacturen tot misleidende aanbiedingen - kost het bedrijfsleven
jaarlijks naar schatting EUR 400 miljoen. Het is een hardnekkig
probleem, dat steeds grotere vormen aanneemt en moeilijk is aan te
pakken. Het lukt individuele ondernemers slechts zelden om met succes
misleiding te bewijzen omdat de misleiding telefonisch geschiedt en zij
die gesprekken doorgaans niet opnemen. De rechter gaat vervolgens vaak
alleen uit van wat op schrift is gesteld. MKB-Nederland probeert met
deze procedure onder meer de bewijsproblemen die ondernemers
ondervinden om te buigen. De ondernemersorganisatie voert de zaak samen
met twee gedupeerde ondernemers, wiens casussen ter voorbeeld dienen.
Acquisitiefraudeurs bedienen zich doorgaans van een vergelijkbare modus
operandi. Alle gevallen van acquisitiefraude hebben met elkaar gemeen
dat de malafide aanbieders erop zijn gericht om een handtekening of
instemming te ontfutselen, zodat er een rechtsgeldige overeenkomst tot
stand komt en er voor de klant een betalingsverplichting ontstaat. De
aanbieders zijn daarbij nimmer van plan een deugdelijke tegenprestatie
te leveren en strooien de klant zand in de ogen, bijvoorbeeld door te
suggereren dat er al een contractuele relatie bestaat. Dat geldt ook
voor de gedaagden in deze zaak. De Telefoongids.com bv bijvoorbeeld,
wekt in veel gevallen de illusie dat zij belt namens de echte
Telefoongids (uitgegeven ism KPN) en probeert ondernemers over de
streep te trekken met een gereduceerd tarief van 150 of 250 euro. In
werkelijkheid blijkt het bedrag dan een maandbedrag te zijn, waaraan de
ondernemer vervolgens vaak 36 maanden vastzit. Protesteren helpt niet
en tussentijds opzeggen kan (uiteraard) niet.
MKB-Nederland heeft ervoor gekozen om Holland Internet Group bv (tot
voor kort Website Services bv), Telefoongids,com bv en Infosite bv aan
te pakken, omdat deze tot de grootste `aanbieders' behoren, waarover al
lange tijd vele klachten binnenkomen. Niet alleen bij MKB-Nederland,
maar ook bij het Steunpunt Acquisitiefraude. Website Services bv was
tot voor kort rechthebbende cq. ontwikkelaar van een groot aantal
internetgidsen en domeinnamen - waaronder Telefoongids.com - die er
alle een vrijwel identieke handelswijze op nahouden. Ook Infosite bv
was gedurende tien jaar een volle dochter van Website Services bv. De
aandeelhoudersrelatie werd eind 2010 (gedeeltelijk) verbroken toen
bekend werd dat TROS Opgelicht!? begin januari een uitzending aan de
misleidende praktijken van dit bedrijf zou wijden.
De belangrijkste bestuurder dan wel de achterliggende belanghebbende
van Website Services bv is Johann Stuut. Stuut houdt zich al zo'n
twintig jaar bezig met deze manier van advertentieverkoop en is in dit
verband al vaak in opspraak gekomen.
MKB-Nederland heeft voorafgaand aan dit proces getracht met de
gedaagden tot een oplossing te komen. De ondernemersorganisatie heeft
de onderhandelingen echter gestaakt toen bleek dat de tegenpartij niet
bereid was tegemoet te komen aan de redelijke voorwaarden die zij had
gesteld.
MKB-Nederland, bijgestaan door advocaten van Kneppelhout & Korthals te
Rotterdam, vordert in dit proces drie zaken. Ten eerste dienen de
overeenkomsten van de twee gedupeerde ondernemers met respectievelijk
de Telefoongids.com en Infosite bv te worden vernietigd en dienen zij
schadeloos te worden gesteld. Toewijzing van deze vorderingen kan als
voorbeeld dienen voor andere gedupeerde ondernemers. Ten tweede vraagt
MKB-Nederland de rechter de modus operandi van de gedaagden en al hun
andere bv's te kwalificeren als misleidend en onrechtmatig en hen op
straffe van een dwangsom te verbieden zich nog langer van deze
handelswijze te bedienen.
Belangrijker nog is het principiële beroep dat de
ondernemersorganisatie op de rechter doet om de onderhavige
acquisitiepraktijken in algemene zin te bestempelen als oneerlijke
handelspraktijk en de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken, die nu
alleen van toepassing is voor consumenten, ook te laten gelden voor
kleine en middelgrote ondernemingen (reflexwerking). Dat zou betekenen
dat ook mkb-ondernemers beter tegen acquisitiefraude zijn beschermd.
Die bescherming wordt onder meer bewerkstelligd door de omkering van de
bewijslast.
MKB-Nederland is van mening dat het wezenlijk geen verschil zou mogen
maken of een oneerlijke handelspraktijk is gericht op een consument of
een ondernemer. De Europese Richtlijn waarop de Nederlandse Wet op de
Oneerlijke Handelspraktijk is gebaseerd, laat ook expliciet de ruimte
om de bescherming die de richtlijn biedt ook op ondernemers van
toepassing te laten zijn. In andere lidstaten gebeurt dat al. De
ondernemersorganisatie wijst er daarbij op dat acquisitiefraude en de
strijd daartegen ook in Europees verband hoog op de agenda staat. Het
Europees Parlement heeft vorige maand nog een motie aangenomen tot
striktere naleving van de richtlijn oneerlijke handelspraktijken.
Zou de rechter onverhoopt van oordeel zijn dat hij onvoldoende
instrumenten in handen heeft om acquisitiefraude aan te pakken, dan is
wat MKB-Nederland betreft de politiek aan zet. Dan moet de bescherming
van ondernemers in de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken zelf
worden vastgelegd.
Het proces van MKB-Nederland begint op 3 augustus.
Den Haag, 9 juli 2011