Ingezonden persbericht


Perbericht

Icecat: Het online kanaal groeide 49% in 2e kwartaal 2011. HP's toppositie erodeert door terugval pc's.

Nieuwegein, 11 juli, 2011: Het online kanaal groeide 49% in 2e kwartaal 2011 volgens Icecats downloadcijfers. HP's positie in het online kanaal is erodeert verder aangezien pc's, werkstations en PDA's wegzakken, en imaging-fabrikant Epson verrast. Concurrent DELL consolideert een top 30 positie en houdt momentum. Verder zijn de netwerkmerken Juniper, StarTech.com en Cisco zeer snelle groeiers. Het belang van de online verkoop van witgoed categorieën blijft toenemen. Tenslotte blijkt Sony Ericsson een shaker te zijn die aan online zichtbaarheid inboet, net als het geval is bij Nokia.

Het online kanaal groeide 49% in 2e kwartaal 2011
Het online kanaal, zoals gemeten door Icecat, is in het tweede kwartaal 2011 met 49% op jaarbasis in termen van Data-sheet Downloads (DD's) via 15.446 online kanaalpartners. De groei van het online kanaal is verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal 2011, wat betekent dat het herstel van het online kanaal aan momentum wint. Het aantal aangesloten kanaalpartners is toegenomen met 31%. Deze partners downloadden meer dan 346 miljoen datasheets in het 2e kwartaal 2011 en zullen naar verwachting meer dan een miljard datasheets downloaden gedurende het hele jaar 2011. Het aantal gemeten merken is op jaarbasis toegenomen met 45% naar 4060 en het aantal sub-categorieën is toegenomen met 12% tot 1070 in de segmenten IT, telecom, consumentenelektronica en kantoorartikelen. Het impliceert dat de long tail van actieve merken gelijke tred heeft gehouden met de expansie van het online kanaal zelf.

Top 10 algemeen: HP's online aandeel neemt snel af, Epson en Cisco verrassen In de top 10 merken, blijven HP (+8%) en Lenovo (+40%) respectievelijk de nummers 1 en 2. Echter, het relatieve download-aandeel van HP is verder afgenomen, wat een meerjarige trend is, naar een nog steeds indrukwekkende 20% (omlaag van 25% één year terug) van het totaal aantal of data-sheet downloads. HP ondervindt zowel druk vanwege concurrentie in een aantal belangrijke categorieën als het effect dat het aantal gemeten merken snel toeneemt (+45%). Epson (+99%) en Cisco (+91%) komen in de top 10, door veel sneller te groeien dan de concurrentie. Toshiba (+15%) en IBM (+26%) vallen weg uit de top 10, omdat hun online zichtbaarheid veel trager toeneemt dan gemiddeld.

Juniper en StarTech.com, netwerkmeken die sneller groeien Onder de 20 snelgroeiende merken in de top 100, zijn Juniper (+738%) en StarTech.com (+433%) de grote verrassing van het 2e kwartaal 2011, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. StarTech.com was ook in het voorgaande kwartaal een snelle groeier, maar heeft er nog een tandje bij weten te zetten en heeft de top 30 weten te bereiken. Juniper is een verrassing voor ons, aangezien dit merk vanuit het niets met stip de top 100 binnenkomt (was plaats 318 een jaar eerder). Andere snelle groeiers die hun momentum hebben weten vast te houden zijn Trend Micro (+413%), 3M (+250%), Verbatim (+238%), Gigabyte (+203%), Fellowes (+187%), Ricoh (+146%) en DELL (+121%). DELL blijft haar groei naar de top van het kanaal voortzetten en consolideert haar top 30 positie. Als DELL zo doorgaat zal het merk over 12 maanden de top 20 kanaalmerken bereiken en wordt het computermerk een serieuze uitdager worden van de andere top computermerken die indirect verkopen. Toshiba, Fujitsu en IBM zijn - gezien hun B2B profiel - mogelijk de eerste 'slachtoffers' van DELL's nieuwe kanaalstrategie. De top 20 snelgroeiende brands zijn een mix van brands op het gebied van IT en office supplies, imaging, software-uitgevers en computers. Een andere verrassing is voor ons de revival van software brand Corel (+125%), die nipt de top 100 binnenkomt. Corel is voor zowel Microsoft als Adobe een concurrent.

En de shakers zijn... Sandisk, Sony Ericsson en APC Als er stijgers zijn dan zijn er ook dalers. Topmerken die uit de top 100 vielen en een neergang in online populariteit ervoeren, de echter shakers, zijn Sandisk (-10%) en Sony Ericsson (-11%). Deze twee merken staan zowel in het fysieke als het online kanaal onder druk. Sony Ericsson heeft vergelijkbare problemen als Nokia (-6%) om de concurrentie bij te benen op het gebied van smartphones. Een ander merken - nog wel in de top 100 - die onder druk staat is APC (-37%).

Pc's zakken weg, terwijl Netbooks stabiel zijn in afwachting van volgende generatie Tablets Onder de belangrijkste categorieën verandert weinig. Notebooks (8.25% download-aandeel) vormen nog steeds veruit de belangrijkste categorie in het online kanaal. Garanties en support (4.73% aandeel) pc's (3.46% aandeel) volgen. Pc's vallen snel terug in populariteit, net als werkstations (9 posities lager) en PDA's (valt binnenkort weg uit top 100 categorieën).

De opmars van Netbooks is voor het eerst tot staan gebracht rond positie 33. Tegelijkertijd zijn ook tablet pc's een stabiele categorie op positie 99. Het is duidelijk dat de computermarkt wacht op de nieuwe generatie tablet-pc's - draaiend op Android, Chrome OS of Windows - in reactie op het enorme succes van de Apple iPad. Computerfabrikanten zijn er onzeker over of ze moeten blijven doorinvesteren in Netbooks of volledig moeten gokken op tablet pc's.

HP blijft Notebooks domineren
In het online kanaal blijft HP (37% aandeel) de categorie notebooks domineren, gevolgd door Lenovo (16% aandeel), Toshiba (11%) en Acer (10% aandeel). Acer blijft verliezen qua online footprint en zal binnenkort door Asus (8% aandeel) ingehaald gaan worden. Apple (2% aandeel) heeft nauwelijks online kanaalstrategie nodig en verkoopt vooral direct. DELL (1% aandeel) groeit snel in het kanaal, is op de radar verschenen, maar heeft nog een lange weg te gaan eer de top in zicht komt.

Witgoed komt op
Meer dynamiek treffen we aan buiten de top 10 categorieën. De top 20 snelgroeiende categorieën in het online kanaal wordt aangevoerd door fornuizen & ovens (+182%), projectorlampen (+173%) en audio/video-kabels (+142%). In de top 20 zijn verder veel categorieën op het gebied van supplies, opties en security software. Ook koelkasten (+83%) zijn net als fornuizen & ovens een snelgroeiende witgoedcategorie. Net als in het vorige kwartaal, doet witgoed het goed doordat elektronicazaken nu snel online gaan.

Witgoed wordt gedomineerd door traditionele, lokale merken De snelstgroeiende categorie, fornuizen & ovens, is een traditionele witgoedcategorie, die gedomineerd wordt door traditionele, vooral Europese spelers. Het heeft wat jaartjes geduurd, maar inmiddels zijn de witgoedfabrikanten het online kanaal in hun marketingstrategie aan het opnemen, aangezien hun belangrijkste retailers inmiddels online stores exploiteren. In totaal meten we 93 verschillende merken in deze categorie. Boretti (23% aandeel) is aan kop, gevolgd door Bosch (6%), Smeg (5%), Siemens (4%), AEG (4%), ETNA (4%), ATAG (4%) en Miele (3%). De kopgroep is vooral een Italiaans-Duits onderonsje. Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat dit witgoedsegment onder de voet gelopen zal worden door goedkope Aziaten, zoals zo vaak het geval was in ICT categorieën.

Juniper gebruikt het online kanaal om opties te distribueren Het snelstgroeiende merk is in het 2e kwartaal 2011 Juniper Networks. Juniper staat bekend om high-end routing-oplossingen. Maar het zijn niet de Juniper-routers waarop in het online kanaal gezocht wordt, maar vooral opties: garantie & support-opties (80% van de downloads), softwarelicenties & -upgrades (2%) en network management software (2%). Slechts ongeveer 10% van de online kooporiëntatie wordt aan Juniper-hardware besteed: firewalls (7%) en netwerk-switches (2%). Het maakt duidelijk dat Juniper nog veel opwaarts potentieel heeft in het online kanaal zodra meer van Junipers hoofdcategorieën beschikbaar gemaakt worden via internet partners.

Over Icecat, http://www.icecat.biz/
Icecat NV is een onafhankelijke wereldwijde uitgever van ecommerce-statistieken en product content. Icecat is onderdeel van de iMerge BV ecommerce-groep. Icecats statistieken worden gegenereerd op basis van 1 miljard product-datasheet-downloads door zo'n 15000 ecommerce-websites: online shops, ERP-systemen, vergelijkingssites, inkoopsystemen, rating portals en andere applicaties. De activiteiten van meer dan 4000 verschillende merken in het online kanaal worden door Icecat geanalyseerd by Icecat, die ook voor deze merken de product data-sheets produceert in 35 wereldtalen.

De download-populariteit van de producten van een merk wordt beïnvloed door:

de populariteit van individuele producten;
productbeoordelingen door kopers en experts;
de beschikbaarheid van producten via distributeurs en online kanaalpartners; het niveau van standaardisatie van productdata t.b.v. search & comparison engines; online campagnes;
compatibiliteitsrelaties en cross-sell en up-sell intelligence; gratis verspreiding van (multimediale) productdata


- Download het volledige Q2-2011 rapport via: http://www.icecat.biz/en/forum.cgi?post=6003