Inwoners rijkste landen kunnen medemens niet helpen

Persbericht van Letsheal.org

New York, Amsterdam, 11 juli 2011. Bijna 60% van de inwoners in de 16 rijkste landen waaronder Nederland, wil graag meer doen dan geld doneren aan goede doelen en is zoekende om meer te kunnen betekenen voor anderen. De meesten worden gehinderd door praktische zaken zoals het gebrek aan tijd, middelen, energie en inspiratie. De wens en zoektocht om meer te doen voor anderen dan alleen geld doneren, is geen luxe behoefte, maar wordt door 74% van de 24.000 ondervraagden gezien als dé manier om het leven zin te geven. Het niet kunnen vervullen van deze behoefte, kan zelfs leiden tot gevoelens van depressie en een lager zelfvertrouwen. Dit blijkt uit een groot wereldwijd onderzoek naar zingeving in 16 landen met het hoogste bruto nationaal product, waaronder Nederland in opdracht van de non-profit organisatie Letsheal.org.

Anderen helpen in de praktijk moeilijk
De belangrijkste onderwerpen waarin we meer voor anderen zouden willen doen zijn: 1) gezondheid, 2) milieu en 3) rechten van het kind. Dat bijna 60% graag meer wil doen voor anderen, maar daar niet aan toe komt kent vooral praktische oorzaken. Het ontbreekt simpelweg aan tijd, middelen, energie en inspiratie. Dat de wens om anderen te helpen leeft, is ook terug te zien in de manier hoe mensen bijvoorbeeld reageren op bedrijven en merken die anderen helpen. 64% geeft de voorkeur aan merken die hen helpen om anderen te helpen, bijvoorbeeld door per aankoop een bedrag af te staan aan het goede doel. 68% van ondervraagden geeft aan het liefst te werken bij een bedrijf dat hen in staat stelt om iets goeds te doen voor anderen.

Grote verschuiving in wat ons leven zinnig maakt Een zinnig leven leiden vindt 85% belangrijk. 74% van de ondervraagden geeft aan een zinnig leven te hebben als ze 'anderen helpen'. Het 'anderen willen helpen' als levensdoel is sterk in opmars. 37% geeft aan dat de drang om anderen te helpen de afgelopen 3 jaar sterker is geworden. 'Van het leven genieten' is nog steeds belangrijk, maar het genieten wordt voor een belangrijk gedeelte bepaald door de mate waarin we anderen kunnen helpen. Maar 12% van de ondervraagden vindt het leven zinloos.

Massale zoektocht
In de sterk opkomende economieën zoals India (86%), China (83%), Brazilië (79%) is de actieve zoektocht naar een zinnig leven het grootst. Maar ook in de andere landen is men zoekende. Gemiddeld 66% geeft aan actief op zoek te zijn naar zinnig leven. De zoektocht is gelijk verdeeld over mannen en vrouwen. Jongeren (69%) zijn nog harder op zoek dan ouderen (61%). De oorzaak van de zoektocht naar manieren om anderen te helpen, kan volgens verschillende deskundigen gevonden worden in de financiële crisis en het daarmee samenhangende besef dat geld niet blijvend gelukkig maakt.

*

Links:
http://www.letsheal.org

Noot voor redacties


Letsheal.org

Over het onderzo ek
Het onderzoek is geïnitieerd door Letsheal.org, een in Amsterdam gevestigde onaf hankelijke non-profit organisatie die zich bezighoudt met het verschaffen van in zichten rondom pro-sociaal gedrag en zingeving in relatie tot bedrijven en merke n. Het onderzoek is uitgevoerd in de 15 landen met het grootste Bruto Nationaal Product: Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Engeland, Spanje, Frank rijk, Japan, India, Italië, Mexico, Nederland, Rusland, Amerika plus België. Het veldwerk is verricht door Winkle Research onder toezicht van onder andere Pr of. Dirk Salomons (Columbia University New York). Het onderzoek (1400 tabellen) en interpretatie (boek) zijn kosteloos te downloaden via letsheal.org. Voor meer informatie over de onderzoeksopzet zie onderstaand. Voor landen specifieke uitkomsten verwijzen wij u graag naar www.letsheal.org.



Razende Robot Reporter