D66

maandag 11 juli 2011

Kabinet, maak werk van die trots op Nederland!

D66-Kamerlid Kees Verhoeven wil dat Nederland weer aantrekkelijker wordt voor buitenlandse toeristen en zakenlieden. Voor de promotie van Nederland in het buitenland wil Verhoeven jaarlijks 30 miljoen euro uittrekken. Het kabinet bezuinigt juist fors op Holland Promotie - 70 procent van het budget daarvoor wordt weggesneden - terwijl toerisme met 35 miljard euro aan inkomsten belangrijk is voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. De sociaal-liberaal zegt dit vandaag in de Telegraaf.

Minder internationaal bezoek

Het bezoek van buitenlandse toeristen en zakenlui geeft een flinke impuls aan het Nederlandse bedrijfsleven en zorgt voor banengroei. Terwijl het bedrijfsleven met 12 miljoen euro steeds meer investeert in toerisme, wil staatssecretaris Bleker de bijdrage terugbrengen van 17 naar 5,5 miljoen euro. "Nederland zakt weg in de lijstjes als het om internationaal bezoek aan ons land gaat. Na de dalende concurrentiepositie op innovatiegebied, moet nu ook toerisme eraan geloven. Terwijl we met onze stranden, bossen, water en steden zoveel te bieden hebben," aldus Verhoeven, die ook alternatieven heeft voor de schadelijke bezuinigingen op de Holland Promotie om zo toch aan de gewenste besparingen te komen.

Lokale wildgroei en nationale kaalslag

Het Kamerlid wil dat de bijdrage van de Rijksoverheid aan Holland Promotie minimaal gelijk is aan die van het bedrijfsleven. Daarnaast vraagt hij een kleine bijdrage van gemeenten. Als zij 5 procent van hun inkomsten uit de toeristenbelasting bijdragen, levert dat jaarlijks ruim 6 miljoen euro op voor campagnes om meer buitenlandse bezoekers en bestedingen binnen te halen. Zo is dan in totaal 30 miljoen beschikbaar. Verhoeven: "Er dreigt enerzijds lokale wildgroei en versnippering en anderzijds nationale kaalslag. Gemeenten besteden steeds minder van de toeristenbelasting daadwerkelijk aan toerisme, die inkomsten worden meer een melkkoe voor de algemene middelen.'' Daarbij heeft elk stadje of gebied tegenwoordig zijn eigen reclameslogan, zo stelt Verhoeven. ''Dit kabinet daarentegen snijdt fors in de nationale promotie van ons land. Daar worden we allemaal niet beter van, ook die gemeenten niet. Waar is die trots op Nederland van het kabinet gebleven?"

Verhoeven dient zijn voorstel direct na de zomer in tijdens een debat over Toerisme en Holland Promotie dat hij samen met het CDA aanvroeg.