D66
maandag 11 juli 2011
Kabinet, maak werk van die trots op Nederland!
D66-Kamerlid Kees Verhoeven wil dat Nederland weer aantrekkelijker
wordt voor buitenlandse toeristen en zakenlieden. Voor de promotie van
Nederland in het buitenland wil Verhoeven jaarlijks 30 miljoen euro
uittrekken. Het kabinet bezuinigt juist fors op Holland Promotie - 70
procent van het budget daarvoor wordt weggesneden - terwijl toerisme
met 35 miljard euro aan inkomsten belangrijk is voor de Nederlandse
economie en werkgelegenheid. De sociaal-liberaal zegt dit vandaag in de
Telegraaf.
Minder internationaal bezoek
Het bezoek van buitenlandse toeristen en zakenlui geeft een flinke
impuls aan het Nederlandse bedrijfsleven en zorgt voor banengroei.
Terwijl het bedrijfsleven met 12 miljoen euro steeds meer investeert in
toerisme, wil staatssecretaris Bleker de bijdrage terugbrengen van 17
naar 5,5 miljoen euro. "Nederland zakt weg in de lijstjes als het om
internationaal bezoek aan ons land gaat. Na de dalende
concurrentiepositie op innovatiegebied, moet nu ook toerisme eraan
geloven. Terwijl we met onze stranden, bossen, water en steden zoveel
te bieden hebben," aldus Verhoeven, die ook alternatieven heeft voor de
schadelijke bezuinigingen op de Holland Promotie om zo toch aan de
gewenste besparingen te komen.
Lokale wildgroei en nationale kaalslag
Het Kamerlid wil dat de bijdrage van de Rijksoverheid aan Holland
Promotie minimaal gelijk is aan die van het bedrijfsleven. Daarnaast
vraagt hij een kleine bijdrage van gemeenten. Als zij 5 procent van hun
inkomsten uit de toeristenbelasting bijdragen, levert dat jaarlijks
ruim 6 miljoen euro op voor campagnes om meer buitenlandse bezoekers en
bestedingen binnen te halen. Zo is dan in totaal 30 miljoen
beschikbaar. Verhoeven: "Er dreigt enerzijds lokale wildgroei en
versnippering en anderzijds nationale kaalslag. Gemeenten besteden
steeds minder van de toeristenbelasting daadwerkelijk aan toerisme, die
inkomsten worden meer een melkkoe voor de algemene middelen.'' Daarbij
heeft elk stadje of gebied tegenwoordig zijn eigen reclameslogan, zo
stelt Verhoeven. ''Dit kabinet daarentegen snijdt fors in de nationale
promotie van ons land. Daar worden we allemaal niet beter van, ook die
gemeenten niet. Waar is die trots op Nederland van het kabinet
gebleven?"
Verhoeven dient zijn voorstel direct na de zomer in tijdens een debat
over Toerisme en Holland Promotie dat hij samen met het CDA aanvroeg.