Veilig Amsterdam
voldoende
openbaar_vervoer_vov
---
OV krijgt ruim een voldoende
10 juli 2011
De reiziger geeft het openbaar vervoer in Amsterdam een ruime voldoende
voor sociale veiligheid. De bus krijgt een 7,6, de tram een 7,5 en de
metro een 7,2. Dat blijkt uit de Monitor Sociale Veiligheid Openbaar
Vervoer over 2010. De gemeente laat dit onderzoek jaarlijks uitvoeren.
Daarbij wordt zowel naar subjectieve veiligheid als naar objectieve
veiligheid gekeken.
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal aangiften van criminaliteit is
verminderd. Van lichte criminaliteit zoals vernieling, zakkenrollerij
en winkeldiefstal zijn in de periode oktober 2009-oktober 2010 1149
aangiften gedaan, 27% minder dan in de periode daarvoor. Ook het aantal
aangiften van zwaardere criminaliteit is afgenomen: van 219 naar 178
aangiften. Het aantal incidenten dat in de periode oktober 2009-oktober
2010 is gemeld door de vervoerders - Arriva, Connexxion en GVB - is wel
toegenomen. Enerzijds komt dat omdat Connexxion voor het eerst meedoet
aan deze monitor, anderzijds zijn er meer incidenten bij de tram. Bij
de metro is het aantal incidenten afgenomen.
In de periode oktober 2009-oktober 2010 meldden de vervoerders 2248
gevallen van overlast. Het gaat daarbij om het trekken aan de noodrem,
conflicten en het overtreden van de huisregels. Het aantal incidenten
van criminaliteit en geweld dat de vervoerders meldden bedroeg 243, in
het jaar daarvoor waren dat er 132. De toename is vooral te zien bij de
tram. Het aantal incidenten in de metro is afgenomen.
De reiziger geeft de sociale veiligheid in het Amsterdamse openbaar
vervoer net als vorig jaar een ruime voldoende: gemiddeld een 7,4. Uit
de monitor blijkt dat 60% zich veilig voelt in het openbaar, 31% voelt
zich soms onveilig, 9% voelt zich vaak onveilig; 19% vermijdt soms een
traject of tijdstip, 8,8% vermijdt het openbaar vervoer helemaal.
Veilige plek
Het openbaar vervoer moet een veilige plek zijn voor reizigers en
personeel. Men moet zich veilig voelen (subjectieve veiligheid) en de
kans om slachtoffer te worden moet laag zijn (objectieve veiligheid).
De Stadsregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, de vervoerders (GVB,
Connexxion, Arriva, en NS), KLPD, politie Amsterdam-Amstelland,
Stadstoezicht en Openbaar Ministerie werken samen aan het verder
verbeteren van de veiligheid in het openbaar vervoer.
De aanpak bestaat onder andere uit toezichthouders, controleurs en
conducteurs bij vervoerbedrijven, een hogere strafeis door OM en
cameratoezicht. In Amsterdam is bovendien sinds 2007 het
Veiligheidsteam Openbaar Vervoer (VOV) bestaande uit politiemensen en
handhavers van de dienst Stadstoezicht actief. Hun voornaamste taak is
toezicht houden en handhaven van de openbare orde.
De gemeente Amsterdam meet met de Monitor Sociale Veiligheid Openbaar
Vervoer jaarlijks de subjectieve en objectieve veiligheid in het
openbaar vervoer. De uitkomsten van de monitor worden onder andere
gebruikt voor het vaststellen van de prioriteiten in het jaarplan van
het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer.
Meer informatie
Openbaar vervoer
---