Veilig Amsterdam

voldoende

openbaar_vervoer_vov

---

OV krijgt ruim een voldoende

10 juli 2011

De reiziger geeft het openbaar vervoer in Amsterdam een ruime voldoende voor sociale veiligheid. De bus krijgt een 7,6, de tram een 7,5 en de metro een 7,2. Dat blijkt uit de Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer over 2010. De gemeente laat dit onderzoek jaarlijks uitvoeren. Daarbij wordt zowel naar subjectieve veiligheid als naar objectieve veiligheid gekeken.

Uit het onderzoek blijkt dat het aantal aangiften van criminaliteit is verminderd. Van lichte criminaliteit zoals vernieling, zakkenrollerij en winkeldiefstal zijn in de periode oktober 2009-oktober 2010 1149 aangiften gedaan, 27% minder dan in de periode daarvoor. Ook het aantal aangiften van zwaardere criminaliteit is afgenomen: van 219 naar 178 aangiften. Het aantal incidenten dat in de periode oktober 2009-oktober 2010 is gemeld door de vervoerders - Arriva, Connexxion en GVB - is wel toegenomen. Enerzijds komt dat omdat Connexxion voor het eerst meedoet aan deze monitor, anderzijds zijn er meer incidenten bij de tram. Bij de metro is het aantal incidenten afgenomen.

In de periode oktober 2009-oktober 2010 meldden de vervoerders 2248 gevallen van overlast. Het gaat daarbij om het trekken aan de noodrem, conflicten en het overtreden van de huisregels. Het aantal incidenten van criminaliteit en geweld dat de vervoerders meldden bedroeg 243, in het jaar daarvoor waren dat er 132. De toename is vooral te zien bij de tram. Het aantal incidenten in de metro is afgenomen.

De reiziger geeft de sociale veiligheid in het Amsterdamse openbaar vervoer net als vorig jaar een ruime voldoende: gemiddeld een 7,4. Uit de monitor blijkt dat 60% zich veilig voelt in het openbaar, 31% voelt zich soms onveilig, 9% voelt zich vaak onveilig; 19% vermijdt soms een traject of tijdstip, 8,8% vermijdt het openbaar vervoer helemaal.

Veilige plek

Het openbaar vervoer moet een veilige plek zijn voor reizigers en personeel. Men moet zich veilig voelen (subjectieve veiligheid) en de kans om slachtoffer te worden moet laag zijn (objectieve veiligheid). De Stadsregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, de vervoerders (GVB, Connexxion, Arriva, en NS), KLPD, politie Amsterdam-Amstelland, Stadstoezicht en Openbaar Ministerie werken samen aan het verder verbeteren van de veiligheid in het openbaar vervoer.

De aanpak bestaat onder andere uit toezichthouders, controleurs en conducteurs bij vervoerbedrijven, een hogere strafeis door OM en cameratoezicht. In Amsterdam is bovendien sinds 2007 het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer (VOV) bestaande uit politiemensen en handhavers van de dienst Stadstoezicht actief. Hun voornaamste taak is toezicht houden en handhaven van de openbare orde.

De gemeente Amsterdam meet met de Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer jaarlijks de subjectieve en objectieve veiligheid in het openbaar vervoer. De uitkomsten van de monitor worden onder andere gebruikt voor het vaststellen van de prioriteiten in het jaarplan van het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer.

Meer informatie

Openbaar vervoer

---