Cement en bouwstenen centrum Dedemsvaart vastgelegd in Masterplan
07 juli 2011
De gemeente Hardenberg wil in Dedemsvaart een compleet, compact en duurzaam
centrum realiseren. In 2009 zijn hiervoor een strategische visie en
structuurvisie opgesteld. Deze visies zijn uitgewerkt in een Masterplan. Dit
overkoepelende plan voor de toekomstige ontwikkelingen in het centrum van
Dedemsvaart is inmiddels door de gemeenteraad vastgesteld.
Het Masterplan is een overkoepelend plan voor de ontwikkeling van het
centrum van Dedemsvaart in de komende 20 jaar. In het plan zijn
ontwikkelingen voor de onderdelen stedenbouw, het woon- en
winkelprogramma, verkeer, parkeren en openbare ruimte uitgewerkt. Deze
onderdelen vormen het 'cement' voor het nieuwe centrum van Dedemsvaart.
De verschillende ontwikkelprojecten waar het Masterplan uit bestaat,
zijn de 'bouwstenen' van een compleet, compact, comfortabel en duurzaam
centrum.
Het Masterplan is het resultaat van een samenwerking tussen de gemeente
Hardenberg en coördinerend projectontwikkelaar Leyten. Belanghebbenden
zijn intensief betrokken bij het opstellen van het Masterplan door
middel van intensieve co-design sessies. Ook inwoners en ondernemers
zijn betrokken bij de planvorming.
Volgens coördinerend wethouder Douwe Prinsse voldoet het Masterplan aan
de vier uitgangspunten compleet, compact, comfortabel en duurzaam:
"Straks kun je in een relatief klein gebied terecht voor de dagelijkse
en niet-dagelijkse boodschappen. Het centrum van Dedemsvaart is dan
goed bereikbaar, er is voldoende parkeergelegenheid en je kunt er
aangenaam verblijven met de Markt en Julianastraat Zuid als
epicentrum."
Woon- en winkelprogramma
Het zwaartepunt van de ontwikkelingen ligt rond de Markt. Hier is aan
de noord- en westkant van het marktplein nieuwe bebouwing gepland met
winkelruimte op de begane grond en daarboven woningen. Het zuidelijke
gedeelte van de Markt, waar 't Olde Postkantoor en de brandweerkazerne
zich bevinden, zijn aangemerkt als zoekgebied voor nieuwe
ontwikkelingen. Het Masterplan gaat voor het gebied rond de Markt uit
van het ontwikkelen van circa 4700 vierkante meter winkelruimte (met
name supermarkten), circa 600 vierkante meter horecaruimte en circa 40
appartementen.
In het noordelijke centrumgebied (Julianastraat Noord) kan door het
vrijkomen van de locaties van de supermarkten ruimte voor detailhandel
of dienstverlening worden ontwikkeld (850 vierkante meter). In het
achterliggende gebied is ruimte voor zo'n 34 woningen en
parkeerplaatsen. Het gebied ten noordoosten van de rotonde
Langewijk/Julianastraat wordt voor een deel ingericht als
parkeerterrein en is deels aangemerkt als zoekgebied.
Versterking karakteristiek
De stedenbouwkundige opzet van het Masterplan toont respect voor en
versterking van de karakteristiek van Dedemsvaart met z'n veenkoloniale
landschap. Verder laat de opzet een wandvorming rond het marktplein
zien door nieuwe bebouwing aan de noord- en westkant van het
marktplein. Deze bebouwing moet qua architectuur aansluiten op de
omliggende gebouwen.
Verkeer en parkeren
Verkeer van en naar het centrum kan in de toekomst via het circuit
Julianastraat-Prins
Bernhardstraat-Wilhelminastraat-Markt-Wisseling-Julianastraat rijden.
Via deze route zijn de belangrijkste parkeervoorzieningen bereikbaar.
De Tuinstraat wordt afgesloten, de Wisseling wordt weer geschikt
gemaakt voor tweerichtingsverkeer. In het Masterplan is veel aandacht
voor de toekomstige behoefte aan parkeerplaatsen. Met onder andere 474
parkeerplaatsen in het gebied rond de Markt, 218 parkeerplaatsen in het
gebied Julianastraat Noord en een parkeerterrein aan de Langewijk is er
ook na het realiseren van de ontwikkelingen voldoende
parkeercapaciteit, verdeeld over het centrumgebied.
Openbaar gebied
De gemeente Hardenberg investeert ruim 20 miljoen euro in het
Dedemsvaartse centrumgebied. Het gaat dan om investeringen in de
openbare ruimte en investeringen om gronden of panden te verwerven en
bouw-/woonrijp te maken.
Als eerste onderdeel van het Masterplan Centrum Dedemsvaart heeft de
gemeente Hardenberg de Julianastraat en de Marktstraat al opnieuw
ingericht volgens het Shared Space principe.
In navolging van de Julianastraat wordt in de tweede helft van 2011 ook
de Wisseling ingericht als een Shared Space gebied. Een Shared Space
gebied is vooral een verblijfsgebied met een pleinachtige inrichting
waar motorvoertuigen te gast zijn en waar verkeersborden, obstakels en
wegmarkeringen zoveel mogelijk ontbreken. Alle gebruikers van het
gebied delen het pleinachtige Shared Space samen en moeten hierin hun
eigen plek vinden. Shared Space legt de verantwoordelijkheid voor
verkeersveilig gedrag bij de weggebruikers zelf.
Ook heeft de gemeente Hardenberg een bedrag gereserveerd voor de
ontwikkeling en bouw van een nieuw multifunctioneel centrum op de plek
van het huidige Gebouw 't Centrum. De overige investeringen in het
centrumgebied worden gedaan door derden.
Het Masterplan Centrum Dedemsvaart bestaat uit 20 deelprojecten. Tien
deelprojecten richten zich op het verberen en herinrichten van de
openbare ruimte. Daarnaast zijn er tien ontwikkelprojecten. Voor de
concrete uitwerking van deze ontwikkelprojecten wordt in een later
stadium een realisatieovereenkomst met ontwikkelaar Leyten gesloten.
Hierin worden afspraken gemaakt over de bouwtermijnen en de definitieve
kosten.
Gemeente Hardenberg