Spoorboekje voor integratie ambtelijke organisaties vastgesteld
01 juli 2011
De colleges van burgemeester en wethouders van Ommen en Hardenberg hebben het
'Plan van aanpak eerste fase' om te komen tot één ambtelijke organisatie voor
de gemeenten Ommen en Hardenberg vastgesteld. De nieuwe organisatie moet op 1
juli 2012 aan de slag kunnen gaan.
Op dinsdag 28 juni hebben de colleges van B&W van Ommen en Hardenberg
het 'Plan van aanpak eerste fase' vastgesteld om te komen tot een
volledige integratie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten
Ommen en Hardenberg. Het plan vormt het spoorboekje richting de
integratie. Een spoorboekje met een tijdpad dat is opgedeeld in drie
fasen.
Een concept van het 'Plan van aanpak eerste fase' is eerder al
voorgelegd aan de medewerkers en ondernemingsraden van de gemeenten
Ommen en Hardenberg.
Uitwerking
In de periode tot 1 juli 2011 zijn de nodige voorbereidingen getroffen.
Tot 1 januari 2012 wordt het 'Plan van aanpak eerste fase' concreet
uitgewerkt en worden diverse onderwerpen verder uitgewerkt. Het gaat
hierbij bijvoorbeeld om het opstellen van een organisatiefilosofie- en
structuur, de arbeidsvoorwaarden, de dienstverlening en de huisvesting.
In de eerste zes maanden van 2012 worden beide organisaties
daadwerkelijk geïntegreerd zodat de nieuwe ambtelijke organisatie op 1
juli 2012 aan de slag kan.
Laaghangend fruit
Bij sommige onderwerpen en thema's kan mogelijk eerder worden
samengewerkt tussen de beide ambtelijke organisaties. Het gaat hier om
zaken die eenvoudig te realiseren zijn. Dit zogenaamd laaghangend fruit
is in kaart gebracht, maar de keuzes moeten goed en doordacht worden
gemaakt.
Dit proces loopt dan ook parallel aan het integratieproces. Genoemde
voorbeelden zijn het samenvoegen van de salarisadministraties, het
gezamenlijk inkopen van producten/diensten, het gezamenlijk optrekken
bij handhaving van bouw- en milieuregelgeving of het gezamenlijk
uitvoeren van gladheidbestrijding.
Volledige integratie
In april 2011 hebben de gemeenteraden van Ommen en Hardenberg ingestemd
met de intentie om te streven naar een volledige integratie van de
ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen en Hardenberg per 1 juli
2012.
Beide gemeenten blijven zelfstandig met een eigen gemeenteraad, een
eigen college, een herkenbare eigen dienstverlening met een eigen
frontoffice en eigen beleid waarvoor beide gemeenten volledig zelf
verantwoordelijk zijn. De geïntegreerde ambtelijke organisatie werkt
dus voor twee gemeenten en twee gemeentebesturen. De belangrijkste
doelstelling van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit en
het verhogen van de efficiency.
Gemeente Hardenberg