Gemeente Eindhoven

Nieuwe indeling kruising verbetert ontsluiting Strijp-S

Eerder dan verwacht zijn de werkzaamheden aan de kruising Glaslaan én de entree tot Strijp-S gereed. Van 1 april tot vrijdag 8 juli duurde de reconstructie van het stamriool en de gelijktijdig uitgevoerde werkzaamheden aan de kruising met de HOV-busbaan. De werkzaamheden konden binnen de geplande termijn worden afgerond omdat zich geen noemenswaardige tegenslagen voordeden. Mede hierdoor kon de kruising op vrijdag 8 juli in de middag opengesteld worden voor het verkeer. Dat is een week eerder dan gepland.

De kruising Glaslaan moest op de schop omdat op Strijp-S het stamriool verlegd en vernieuwd moest worden. Het bestaande stamriool liep door één van de bouwvelden dat binnenkort ontwikkeld gaat worden (Spoorzone BV); het eindigde midden op het kruisingsvlak. Met dit werk kon nu ook gezorgd worden voor een betere aansluiting van de HOV-busbaan op de Mathildelaan. Een vervelende kronkel in het tracé hinderde de goede doorstroming van de Phileas, het gelede voertuig waarvan er negen op de lijn NS-station Eindhoven en Eindhoven Airport een tien minutendienst onderhouden. Via de HOV-baan passeren duizenden buspassagiers dagelijks Strijp-S of kunnen er op drie plaatsen in- en uitstappen (halte Glaslaan, Torenallee en Kastanjelaan).

De werkzaamheden die werden uitgevoerd zijn:

* Opbreken bestaande verhardingen zoals beton, asfalt en bestrating;
* Verwijderen oud stamriool;

* Aanleg van 120m stamriool met een diameter van maximaal 1500mm;
* Aanleg vloeiende betonnen HOV-baan aansluiting over een lengte van 150m;

* Aanleg nieuwe asfaltverharding voor de rijwegen en de fietspaden. Tevens werden de voetpaden deels vernieuwd.

Het werk werd uitgevoerd door KWS onder regie van Park Strijp Beheer en de gemeente Eindhoven. Het werk kost 2.2 miljoen euro; dit bedrag is betaald uit bijdragen van de Provincie Noord-Brabant (6 ton), de gemeente (9 ton) en Park Strijp Beheer (6 ton) en de grondexploitatie Park Strijp (1 ton).
De gemeente koos bij dit werk voor gehele afsluiting van de kruising Glaslaan om het werk sneller te kunnen realiseren. De uiteindelijke tijdwinst is dus groter dan vooraf geraamd.

Sowieso kon door het uitvoeren van het werk in een aaneengesloten periode het werk 3 ton goedkoper uitgevoerd worden (i.p.v. éénmaal 1,5 maand werken aan het stamriool waarvoor de kruising afgesloten diende te worden en later nog eens 3 maanden de kruising dicht voor de geplande reconstructie).