Tweede Kamer der Staten Generaal

Persbericht

08 juli 2011

Kamerlid Slob legt zich nog niet neer bij sluiting station Zwolle

ChristenUnie fractievoorzitter Arie Slob is ontevreden over de antwoorden van minister Schultz op zijn Kamervragen over de mogelijkheid van een tijdelijk noodstation in Zwolle. In de zomer van 2012 gaat station Zwolle vier weken dicht. Alle reizigers moeten dan gebruik maken van busvervoer. Omdat reizigers naar het noorden altijd via Zwolle moeten reizen worden hierdoor grote groepen reizigers getroffen. Slob: "Er zijn dan weliswaar minder forenzen, maar het is wel midden in het toeristenseizoen. Een snelweg doe je ook niet vier weken dicht."

De ChristenUnie stelde daarom voor een noodstation te bouwen ten oosten van station Zwolle. Treinen uit Groningen en Leeuwarden zouden dan kunnen doorrijden naar Deventer. Slob: "De optie van een noodstation lijkt niet serieus onderzocht, terwijl dit voor veel reizigers voordelen zou hebben omdat ze dan geen gebruik hoeven te maken van bussen. De extra reistijd kan dan bovendien beperkt blijven tot een half uur."

Het Kamerlid heeft daarom opnieuw Kamervragen gesteld. "Ik wil weten wat nu exact de gevolgen zijn voor de reizigers van de verschillende opties".


---- --
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur & Milieu over het vier weken sluiten van spoorknooppunt Zwolle (aanvullende vragen).


1. Klopt het dat de oplossing met een tijdelijk noodstation tijdens de zomer van 2012 ten oosten van het huidige station Zwolle niet door ProRail is onderzocht en dat ProRail er pas over is gaan nadenken nadat het is ingebracht in het consumentenoverleg?
2. Waarop baseert ProRail de stelling dat er bij een tijdelijke doorgaande verbinding Meppel-Deventer met kop maken op een tijdelijk noodstation hoogstwaarschijnlijk sprake is van een toename van de reistijd van meer dan een half uur?
3. Bent u ervan op de hoogte dat de route via Deventer met kop maken in Zwolle ook is gebruikt bij de buitendienststellingen voor de Hanzeboog-spoorbrug? Waarom is deze optie dan nu niet meegenomen in het onderzoek en bent u bereid aan de directies van ProRail en NS te vragen deze optie alsnog uit te werken?
4. Kunt u aangeven wat de gevolgen zijn voor de reistijd via Zwolle voor doorgaande reizigers richting Amersfoort en Deventer van zowel stopstations als intercitystations op de lijnen vanuit Groningen, Leeuwarden en Emmen voor de volgende opties: a. alternatief busvervoer
b. noodstation met doorgaande verbinding Meppel-Deventer c. alternatief busvervoer en doorgaande verbinding Meppel-Deventer zonder noodstation
5. Deelt u de mening dat een extra reistijd van maximaal 30 minuten per trein veel aantrekkelijker is voor reizigers dan een extra reistijd van een uur of meer en gebruik van vervangend busvervoer?
6. Is er nagegaan wat de consequenties zijn van de keuze van de sluiting van het knooppunt Zwolle voor de duizenden toeristen die tijdens deze zomerweken van 2012 over Zwolle naar en van het Noorden reizen? Zo ja, wat was de uitkomst van dit onderzoek? Zo nee, waarom is dat niet gebeurd?
7. Is bij de keuze voor vervangend vervoer ook gekeken wat dit betekent voor de veiligheid van reizigers die dan allemaal op het kleine station Meppel moeten overstappen op bussen?
8. Kunt u onderbouwen waarom de rijtijdverkorting tussen Almelo en Vroomshoop onvoldoende is om treinreizigers van Mariënberg t/m Emmen zonder reistijdverlies via Almelo naar de Randstad te laten reizen in plaats van via Zwolle?
9. Wat zijn indicatief de kosten voor deze rijtijdverkorting, welke een permanente verbetering van de kwaliteit van het treinproduct op deze verbinding betekent?