Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 11 juli 2011
Afspraakpunt pers: Albert Heijn Museumplein, Van Baerlestraat 33a Amsterdam, 17:45 uur

Albert Heijn misleidt, acties tegen gifsoja gaan door

ASEED organiseert een vierde sticker- en flyeractie bij Albert Heijn in Amsterdam in het kader van de Foute Soja sticker-week. Door heel Nederland hebben verschillende groepen producten gelabeld bij Albert Heijn die zijn gemaakt met foute soja. Daarbij hebben zij ook de consument geinformeerd over de schadelijke gevolgen van grootschalige sojaproductie. De massaconsumptie van vlees, eieren en zuivel heeft een zware impact op het leven van mensen in het 'Zuiden'. Bij Albert Heijn valt het gebruik van deze gifsoja sinds kort onder haar 'duurzaamheidsbeleid'.

In een reactie op de sticker- en flyeracties licht Albert Heijn-woordvoerder Jan-Christiaan Hellendoorn toe dat Albert Heijn de enige Nederlandse retailer is die zich uitspreekt over haar verduurzamingactiviteiten van soja. 'Dit is nu precies het probleem', zegt ASEED woordvoerster Didi van Dijk, 'Albert Heijn wekt de schijn dat soja die ze via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) inkopen duurzaam is. Terwijl het hier nog steeds om genetisch gemanipuleerde soja gaat waarop veel gif wordt gespoten en waarvoor oerwoud wordt gekapt. De zwakke criteria zullen de keten niet verbeteren' (1)

Eerder dit jaar werd Ahold via een consumentenpetitie gevraagd uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen. In een reactie op deze brief schrijft Ahold haar standpunt niet te willen veranderen, omdat er volgens Ahold geen betere alternatieven zijn. (2)

Maar waarom een 'verantwoord' label plakken op iets dat niet verantwoord is? In Brazilie werd een record-oogst soja gerapporteerd voor het afgelopen jaar. Er werd meer dan 67 miljoen ton soja geproduceerd voor de export. Hiervoor wordt een miljoen ton gif gebruikt per jaar en wordt op grote schaal oerwoud gekapt. (3)

In Brazilie, maar ook in de andere soja-producerende landen veroorzaakt het omzetten van bos en landbouwgrond voor voedselonzekerheid en sociale conflicten. 'Dit is niet verantwoord, dit is pure 'greenwashing'', aldus Didi van Dijk. (4)

Ahold doet zich in haar communicatie voor als het beste jongetje van de klas. In feite kan Ahold gerust het foutste jongetje van de klas genoemd worden als het gaat om het misleiden van de consument over de duurzaamheid van soja-productie. Daarom blijft ASEED de klanten bij Albert Heijn inlichten over het gebruik van foute soja.

*****************************