Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 11 juli 2011

TLN en EVO: Wetsvoorstel Tunnelveiligheid voorkomt onnodige vertragingen en extra kosten

Vervoerders en verladers willen dat minister voortaan beslist over openstelling Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu neemt de regie voor tunnelveiligheid in eigen hand. De minister kondigt vandaag een nieuw wetsvoorstel aan waarin een aantal landelijke normen en standaard systeemeisen zijn opgenomen, waaraan alle nieuwe tunnels in Nederland moeten voldoen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO steunen de minister in haar ambitie. De nieuwe wet moet een einde maken aan een hoop onduidelijkheid, waardoor afgelopen jaren een aantal lopende en afgeronde tunnelprojecten vertraging hebben opgelopen. TLN en EVO roepen de minister op in de ontwerpfase voldoende rekening te houden met het vrachtverkeer - in het bijzonder het vervoer van gevaarlijke stoffen - waardoor ook deze gebruikersgroep veilig en efficiënt gebruik kan maken van de nieuwe tunnels. Ook vinden zij dat de minister het besluit over de openstelling van tunnels niet langer aan lokale bestuurders moet overlaten.

Nieuwe tunnels moeten voldoen aan een groot aantal regels en systeemeisen op het gebied van veiligheid. De huidige wet- en regelgeving voor tunnels heeft te veel ruimte voor verschillende interpretaties aan welke eisen al deze tunnels voldoen, zo menen TLN en EVO. Dit heeft afgelopen jaren regelmatig tot budget overschrijding en vertraagde openstelling gezorgd, omdat tijdens of na afronding van de bouw nog aanvullende systeemeisen werden gesteld. Voorbeelden van enkele vertraagde tunnels zijn de twee landtunnels op de A73 nabij Roermond en recent nog de landtunnel A2. De nieuwe tunnelwet beoogt met de wettelijke norm duidelijkheid te geven over de veiligheidseisen voor tunnels. Aanvullend komt de minister met een regeling waarin standaardpakketten van installaties en systemen per type tunnel worden voorgeschreven.

Gevaarlijke stoffen
TLN en EVO willen dat de minister bij de bouw van nieuwe tunnels en onderhoud van bestaande tunnels voldoende rekening houdt met vrachtvervoer en dan vooral het vervoer van gevaarlijke stoffen. Door bij het ontwerp en aanleg van de tunnel de juiste veiligheidsvoorschriften te hanteren, kunnen ook vrachtauto's met gevaarlijke stoffen na openstelling veilig gebruik maken van bestaande infrastructuur. Zo worden omrijdkilometers zoveel mogelijk vermeden. Dit bespaart de vervoerssector veel extra kosten. Ook profiteert het milieu hiervan, doordat en CO2- en de uitstoot van fijnstof worden verminderd.

Sneller en goedkoper
Doordat de minister standaardpakketten gaat introduceren, krijgen bouwers eindelijk de kans om ervaring op te doen met goedgekeurde systemen in plaats van steeds weer te moeten experimenteren met nieuwe systemen. Hierdoor worden extra hoge kosten en het risico op technische problemen vermeden. In het recente verleden zorgde gebruik van nieuwe veiligheidssystemen in de praktijk regelmatig voor problemen.

Integrale afweging
TLN en EVO vinden het belangrijk dat decentrale partijen niet langer de verantwoordelijkheid hebben voor het al dan niet openstellen van een tunnel. Tunnels vormen vaak een cruciaal onderdeel van het nationaal en internationaal infrastructureel netwerk en overstijgt daarmee lokale belangen. Daar komt bij dat lokale overheden, in tegenstelling tot het Rijk, veelal niet over de specifieke technische kennis beschikken om de juist afweging over openstelling van tunnels te maken. TLN en EVO willen daarom dat de minister voortaan de verantwoordelijkheid krijgt voor de uiteindelijke openstelling en de bijbehorende veiligheidsafweging maakt.



Ingezonden persbericht