Gemeente Eersel
Brabant in-car II van start
Gezamenlijk persbericht
van Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, ministerie van Infrastructuur en
Milieu, provincie Noord-Brabant en Samenwerkingsverband Regio
Eindhoven
EUR 2 miljoen subsidie voor vier innovatieve praktijkproeven
Brabant in-car II van start
Op 6 juli 2011 is het subsidieprogramma Brabant in-car II officieel van
start gegaan. In vier zorgvuldig geselecteerde praktijkproeven testen
bedrijven, kennisinstellingen, wegbeheerders en automobilisten
innovatieve in-car oplossingen in de Brainport-regio. De focus ligt op
intelligente systemen die het gedrag van weggebruikers positief kunnen
beïnvloeden. Doel is het verkeer vlotter, veiliger, schoner én
comfortabeler te maken. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de
provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
steunen de proeven met in totaal EUR 2 miljoen.
In de praktijkproeven wordt onderzocht hoe weggebruikers in de auto -
oftewel in-car- van de juiste, persoonlijke (verkeers)informatie kunnen
worden voorzien. Vaak is het voertuig zelf ook bron van informatie. Dit
levert persoonlijke adviezen en maatregelen op, waarmee zowel
weggebruikers als wegbeheerders hun voordeel doen. Met het programma,
dat tot en met november 2012 loopt, is meer dan EUR 5 miljoen gemoeid.
Bovenop de EUR 2 miljoen subsidie investeren de samenwerkende bedrijven
en kennisinstellingen ruim EUR 3 miljoen. Beter Bereikbaar
Zuidoost-Brabant coördineert het subsidieprogramma.
Marktpotentie
De vier projecten zijn geselecteerd uit acht voorstellen van consortia
van bedrijven en kennisinstellingen. De voorstellen zijn beoordeeld
door vertegenwoordigers van de drie subsidieverstrekkers, Connekt en de
ANWB. De vier gekozen projecten scoorden het hoogst op aspecten als
innovatie, maatschappelijk relevante toepassing en marktpotentie.
Het subsidieprogramma is in lijn met het overheidsbeleid om
technologische ontwikkelingen maximaal in te zetten om het verkeer op
een slimme manier over de weg te leiden. De aanleg van wegen kost veel
tijd en geld en lost niet alle mobiliteitsproblemen op. Investeren in
`benutten', zoals dat gebeurt in de projecten van Brabant in-car II,
levert een wezenlijke bijdrage aan de bereikbaarheid,
verkeersveiligheid en leefbaarheid.
De vier projecten
* SMART In-Car: NXP i.s.m. IBM, Navteq, Beijer Automotive, TASS,
LaQuSo, TU/e en Rijkswaterstaat
* Radio Dynamic Speed Advise: Amaryllo i.s.m. Be-Mobile
* ParckR, In-car Truck Parking Occupancy Information: RappTrans
i.s.m. Navteq en Peek Traffic
* CONTRAST, de Connected Car van Deurne naar Eindhoven: TNO i.s.m.
Peek Traffic en TomTom