Trend duurzame voeding zet door in diervoedingsbranche
Persbericht van Prins Petfoods
Nederlanders zijn zich steeds meer bewust van wat zij eten. De
afgelopen jaren is het aantal consumenten dat het belang inziet van
gezonde en duurzame voeding dan ook sterk gestegen. Ook in de
diervoedingsbranche is deze trend steeds beter voelbaar. Als gevolg
moeten steeds meer Nederlandse bedrijven hun kijk op de voeding voor
dieren herzien en een meer duurzame weg inslaan.
Uit eerder onderzoek van het Voedingscentrum, de autoriteit voor
consumenten over humane voeding, is gebleken dat de helft van alle
Nederlanders gezonder zou willen eten. Dit geldt met name voor jongeren
(vooral jonge vrouwen) en hoger opgeleiden. 88% van de consumenten
voelt zichzelf hoofdverantwoordelijk om gezond te eten.
Aan de 1500 Nederlandse deelnemers van het vorig jaar verschenen
onderzoek 'Voeding in 2020, gezond en duurzaam eten', is eveneens
gevraagd naar de duurzaamheid van de voeding die zij nuttigen. Van de
ondervraagden geeft 17% aan duurzaam te eten en te letten op aspecten
als dierenwelzijn, milieu of eerlijke handel. Bijna de helft van alle
ondervraagden geeft hierbij aan duurzamer te willen gaan eten.
Natuurlijke grondstoffen
Dat de trend zich doortrekt in de diervoedingsbranche merkt ook honden-
en kattenvoedingsfabrikant Prins Petfoods. De organisatie is
marktleider op het gebied van geperste natuurlijke brokken en heeft de
afgelopen jaren een enorme stijging in de vraag naar duurzame
dierenvoeding gezien.
"Natuurlijke voeding en duurzaamheid zijn twee elementen die
onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn", aldus Wil Mulders, directeur
van Prins Petfoods. "Als fabrikant voelen wij ons verantwoordelijk voor
het welzijn en de gezondheid van de dieren, dit staat bij ons altijd
voorop. Onze voedingen bevatten dan ook geen geur-, kleur- en
smaakstoffen en zijn proefdiervrij."
Hand op de knip
Hoewel blijkt dat Nederlanders ook bij dierenvoeding steeds vaker
duurzaamheid voorop stellen, zijn sommige consumenten huiverig dat dit
tot fikse prijsstijgingen zal leiden. Mulders ziet echter geen reden
voor bezorgdheid.
"Duurzaam ondernemen is een andere manier van ondernemen. Dit betekent
niet dat de tarieven van onze voedingen zullen stijgen. Zo proberen wij
transport te minimaliseren en waar mogelijk zoveel mogelijk te
combineren. Dit doen we door zoveel mogelijk te werken met lokale
grondstoffen."
Ook benadrukt Mulders de voordelen van het duurzame productieproces van
geperste natuurlijke voeding. "Vanwege de lage productietemperatuur is
aanzienlijk minder energie nodig, terwijl de voedingswaarde beter
bewaard blijft. Duurzame voeding hoeft dus niet altijd duurder te
zijn."
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
Links:
http://www.prinspetfoods.nl
Razende Robot Reporter