Trend duurzame voeding zet door in diervoedingsbranche

Persbericht van Prins Petfoods

Nederlanders zijn zich steeds meer bewust van wat zij eten. De afgelopen jaren is het aantal consumenten dat het belang inziet van gezonde en duurzame voeding dan ook sterk gestegen. Ook in de diervoedingsbranche is deze trend steeds beter voelbaar. Als gevolg moeten steeds meer Nederlandse bedrijven hun kijk op de voeding voor dieren herzien en een meer duurzame weg inslaan.

Uit eerder onderzoek van het Voedingscentrum, de autoriteit voor consumenten over humane voeding, is gebleken dat de helft van alle Nederlanders gezonder zou willen eten. Dit geldt met name voor jongeren (vooral jonge vrouwen) en hoger opgeleiden. 88% van de consumenten voelt zichzelf hoofdverantwoordelijk om gezond te eten.

Aan de 1500 Nederlandse deelnemers van het vorig jaar verschenen onderzoek 'Voeding in 2020, gezond en duurzaam eten', is eveneens gevraagd naar de duurzaamheid van de voeding die zij nuttigen. Van de ondervraagden geeft 17% aan duurzaam te eten en te letten op aspecten als dierenwelzijn, milieu of eerlijke handel. Bijna de helft van alle ondervraagden geeft hierbij aan duurzamer te willen gaan eten.

Natuurlijke grondstoffen
Dat de trend zich doortrekt in de diervoedingsbranche merkt ook honden- en kattenvoedingsfabrikant Prins Petfoods. De organisatie is marktleider op het gebied van geperste natuurlijke brokken en heeft de afgelopen jaren een enorme stijging in de vraag naar duurzame dierenvoeding gezien.

"Natuurlijke voeding en duurzaamheid zijn twee elementen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn", aldus Wil Mulders, directeur van Prins Petfoods. "Als fabrikant voelen wij ons verantwoordelijk voor het welzijn en de gezondheid van de dieren, dit staat bij ons altijd voorop. Onze voedingen bevatten dan ook geen geur-, kleur- en smaakstoffen en zijn proefdiervrij."

Hand op de knip
Hoewel blijkt dat Nederlanders ook bij dierenvoeding steeds vaker duurzaamheid voorop stellen, zijn sommige consumenten huiverig dat dit tot fikse prijsstijgingen zal leiden. Mulders ziet echter geen reden voor bezorgdheid.

"Duurzaam ondernemen is een andere manier van ondernemen. Dit betekent niet dat de tarieven van onze voedingen zullen stijgen. Zo proberen wij transport te minimaliseren en waar mogelijk zoveel mogelijk te combineren. Dit doen we door zoveel mogelijk te werken met lokale grondstoffen."

Ook benadrukt Mulders de voordelen van het duurzame productieproces van geperste natuurlijke voeding. "Vanwege de lage productietemperatuur is aanzienlijk minder energie nodig, terwijl de voedingswaarde beter bewaard blijft. Duurzame voeding hoeft dus niet altijd duurder te zijn."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*

Links:
http://www.prinspetfoods.nl



Razende Robot Reporter