Ondernemers in opkomende markten vaker bereid tot risico's dan bedrijven in gevestigde EU-landen
Persbericht van PR Newswire
AMSTERDAM, July 12, 2011 /PRNewswire/ --
Onderzoek 'Zakendoen met opkomende markten in 2011' van Atradius biedt
inzicht in handels- en kredietrelaties West-Europa en opkomende
economieën
Ondernemers in opkomende economieën nemen bij het verkennen van nieuwe
markten meer risico's dan bedrijven in gevestigde EU-markten. Deze
overtuiging deelt 44 procent van de bedrijven in West-Europa in een
onderzoek van Atradius naar de handels- en kredietrelaties van Europese
bedrijven met opkomende markten.Bovendien zegt 35 procent dat deze
bedrijven bereidt zijn tot het nemen van meer risico's bij het lanceren
van producten. Ruim een derde stelt dat ondernemingen in opkomende
markten beter in staat zijn economische productiemethoden te
ontwikkelen. 31 Procent zegt dat zulke bedrijven zich kenmerken door
een platte management structuur. Verder menen bijna 3 op de 10 van de
ondervraagde bedrijven dat hun productiemethoden intelligenter en
flexibeler zijn. Daarentegen vindt slechts 12 procent dat ondernemingen
in opkomende markten over bekwamer personeel beschikken.
Opvallend is dat bedrijven uit de twee EU-landen die het zwaarst
getroffen zijn door de crisis - het Verenigd Koninkrijk (56 procent) en
Italië (63 procent) - het meest geneigd zijn in 2011 opkomende markten
te verkennen. Een ontwikkeling die erop wijst dat ondernemers
internationale handel nog steeds zien als de snelste weg naar herstel.
42 procent van de onderzochte Europese bedrijven verwacht dit jaar
zaken te doen met één of meer van de 19 snel groeiende opkomende
markten die in het onderzoek aan bod komen. Nederlandse bedrijven
stellen zich hierbij terughoudender op dan ondernemers in andere
West-Europese landen. Een meerderheid van de bedrijven in West-Europa
beschouwt export naar deze markten als de meest interessante
mogelijkheid. China is onbetwist koploper als belangrijkste opkomende
markt, op de voet gevolgd door de Russische Federatie, Polen en
Tsjechië. Deze laatste markten liggen in Centraal en Oost-Europa, wat
er mogelijk op wijst dat de geografische nabijheid van handelspartners
een belangrijke factor is voor uitstippelen van de internationale
handelsstrategie.
Het uitbannen van risico's
64 procent van de ondernemers beschouwt controle op de
kredietwaardigheid van afnemers als het belangrijkste instrument voor
het beheersen van handelsrisico's in opkomende markten. 45 procent
beoordeelt handelspartners in ontwikkelende markten vooral op het
kredietrisico en ruim 4 op de 10 bedrijven kijkt hoe deze bedrijven in
het verleden aan hun betalingsverplichtingen hebben voldaan. Ruim een
derde sluit een debiteurenverzekering af. Exporteurs die onderscheid
maken tussen risico's in gevestigde en opkomende markten geven de
voorkeur aan letters of credit en andere gewaarborgde betalingsmiddelen
om hun handelsrisico's onder de te beheersen.
"Voor talrijke ondernemingen wereldwijd is internationale handel een
belangrijk onderdeel van hun groeistrategie. De opkomende markten zijn
op dit moment één van de belangrijkste exportregio's", vertelt Bert
Bruning, algemeen directeur van Atradius Nederland. "Atradius helpt
bedrijven bij het realiseren van hun groeistrategie door het risico op
wanbetaling te beperken, met informatie over de kredietwaardigheid van
afnemers en door ondersteuning bij het innen van achterstallige
facturen en schulden."
Het volledige onderzoek 'Zakendoen met opkomende markten in 2011' en de
belangrijkste conclusies zijn beschikbaar op http://www.atradius.com in
de rubriek 'Publicaties'.
Over Atradius
De Atradius Groep biedt wereldwijd tal van diensten op het gebied van
kredietverzekering tot incasso en is via 160 kantoren aanwezig in 42
landen. Atradius heeft toegang tot kredietinformatie over 60 miljoen
bedrijven wereldwijd en neemt dagelijks meer dan 20.000
kredietlimietbeslissingen. De producten van Atradius helpen bedrijven
over de hele wereld om zich in te dekken tegen betalingsrisico's die
verbonden zijn aan de verkoop van producten en diensten op krediet.
http://www.atradius.com/nl/dutchstatebusiness
Atradius N.V.
CONTACT: Voor meer informatie, Atradius, Senior manager
CorporateCommunications & Marketing, Olivier de Groot, Tel.
+31(0)20-553-2758,E-mail: olivier.de.groot@atradius.com