Zzp 'er zelfredzaam via eigen netwerk

Persbericht van Kamer van Koophandel Nederland

Ruim een derde (36%) van de zzp'ers vindt dat de concurrentie toeneemt in de eigen branche. In de vervoersector ervaart zelfs 62% een toename van de concurrentie. Opvallend is dat 14% geen weet heeft van de concurrentie in zijn sector. In het verkrijgen van opdrachten is de zzp'er zelfbewust en zelfredzaam: bij 91% van de respondenten komen opdrachten vooral via het eigen netwerk binnen. Zo'n 17% werft via advertenties en slechts 14% geeft aan gebruik te maken van bemiddelingsbureau voor opdrachten. Toch denkt 33% dat grote bedrijven zzp'ers alleen via bemiddelingsbureaus inhuren. Dit blijkt uit onderzoek onder zzp'ers in het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel.

Bedrijfsleven huurde vorige jaar minder zzpers in Uit de conjunctuurenqu(ee)te COEN blijkt dat 30% van de bedrijven die zzp'ers inhuren, dat minder zijn gaan doen in afgelopen twaalf maanden. Een minderheid (13%) is juist meer zzp'ers gaan inhuren in diezelfde periode. Specifieke kennis en flexibiliteit zijn de belangrijkste redenen voor inhuur, zo vindt circa een kwart van de opdrachtgevers. In de bouwsector is de belangrijkste reden opvang van pieken en dalen in het productieproces. In deze sector wegen de lagere loonkosten van zzp'ers overigens zwaarder dan bij opdrachtgevers in andere sectoren.

Over het KvK Ondernemerspanel
Het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel telt bijna 10.000 leden. Zij krijgen per jaar 6 tot 10 uitnodigingen om deel te nemen aan online onderzoek, onder meer over actuele onderwerpen zoals wetswijzigingen, belastingen, effecten van economische crisis en overige ondernemersvraagstukken. Het panel biedt de Kamer van Koophandel ook de kans haar producten en diensten direct af te stemmen op de behoefte van de ondernemers.

------




Razende Robot Reporter