Zzp 'er zelfredzaam via eigen netwerk
Persbericht van Kamer van Koophandel Nederland
Ruim een derde (36%) van de zzp'ers vindt dat de concurrentie toeneemt
in de eigen branche. In de vervoersector ervaart zelfs 62% een toename
van de concurrentie. Opvallend is dat 14% geen weet heeft van de
concurrentie in zijn sector. In het verkrijgen van opdrachten is de
zzp'er zelfbewust en zelfredzaam: bij 91% van de respondenten komen
opdrachten vooral via het eigen netwerk binnen. Zo'n 17% werft via
advertenties en slechts 14% geeft aan gebruik te maken van
bemiddelingsbureau voor opdrachten. Toch denkt 33% dat grote bedrijven
zzp'ers alleen via bemiddelingsbureaus inhuren. Dit blijkt uit
onderzoek onder zzp'ers in het Ondernemerspanel van de Kamer van
Koophandel.
Bedrijfsleven huurde vorige jaar minder zzpers in
Uit de conjunctuurenqu(ee)te COEN blijkt dat 30% van de bedrijven die
zzp'ers inhuren, dat minder zijn gaan doen in afgelopen twaalf maanden.
Een minderheid (13%) is juist meer zzp'ers gaan inhuren in diezelfde
periode. Specifieke kennis en flexibiliteit zijn de belangrijkste
redenen voor inhuur, zo vindt circa een kwart van de opdrachtgevers. In
de bouwsector is de belangrijkste reden opvang van pieken en dalen in
het productieproces. In deze sector wegen de lagere loonkosten van
zzp'ers overigens zwaarder dan bij opdrachtgevers in andere sectoren.
Over het KvK Ondernemerspanel
Het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel telt bijna 10.000
leden. Zij krijgen per jaar 6 tot 10 uitnodigingen om deel te nemen aan
online onderzoek, onder meer over actuele onderwerpen zoals
wetswijzigingen, belastingen, effecten van economische crisis en
overige ondernemersvraagstukken. Het panel biedt de Kamer van
Koophandel ook de kans haar producten en diensten direct af te stemmen
op de behoefte van de ondernemers.
------
Razende Robot Reporter