Mystery shoppers - Geen spionnen, maar juist de klant aan het woord!

Persbericht van Mystery Review B.V.

De afgelopen jaren wordt er door de overheid steeds meer gesproken over mystery onderzoeken. Mystery shoppers zitten in de taxi, drinken een biertje naast je in de kroeg of liggen in het ziekenhuisbed. Spionage? Wantrouwen vanuit de organisatie voor de medewerkers? Wantrouwen vanuit de politiek? Het wordt tijd voor opheldering over deze manier van onderzoeken doen.

Even googlen op Internet laat zien dat er in Nederland diverse organisaties actief zijn in mystery onderzoeken. Opdrachtgevers komen uit alle denkbare hoeken; zo gebruiken retailers de methodiek voor hun eigen controle of als informatie voor trainingen, producenten het als marktonderzoek en kwaliteitsinstrument en ook de (semi-) overheid zet deze methodiek in. Ziekenhuizen krijgen op deze manier constant informatie over de patiëntbeleving, maar bijvoorbeeld ook het keurmerk van woningcorporaties wordt mede bepaald door mystery guest resultaten. De meest bekende methodiek is het controleren met mystery shoppers.

Echter steeds meer organisaties zetten mystery guests ook in om klantbeleving te meten. Tenslotte wil elke organisatie weten wat de daadwerkelijke klant ervaart. Wat verwacht een klant voor het eerste contact plaatsvindt? Wanneer is de klant enthousiast? Dit zijn vragen die de mystery guest voorafgaand aan het onderzoek beantwoord. De mystery guest krijgt vervolgens een briefing. Daarna vindt het daadwerkelijke contact plaats. Is dit een knieoperatie in het ziekenhuis? Dan wordt er gezocht naar daadwerkelijke patiënten met bijvoorbeeld een meniscusprobleem. Zo legt het onderzoek geen extra druk op de zorg.

Direct na het bezoek voert de mystery guest een rapport in, waarna de opdrachtgever de resultaten meteen inzichtelijk heeft. In ieder rapport staan resultaten waar het team trots op kan zijn en wat ook gevierd mag worden. Om nog meer in te kunnen spelen op de wensen van de klant, worden ook de verbeterpunten in beeld gebracht. Het kan zijn dat klanten de indeling van een schap onhandig vinden of dat het glad is bij de ingang van het ziekenhuis. Mystery shoppers geven deze informatie om een locatie extra aan te passen naar de wensen van de klant. Het is ook dus niet zo gek dat het steeds vaker terugkomt. Mystery shopping is de enige manier voor organisaties om gedetailleerde terugkoppeling te krijgen over de ervaring van de klant.

Ook al is het mystery, het is bijna zeker dat iedereen wel een mystery shoppers kent. Een van de bedrijven die deze onderzoeken uitvoert is Mystery Review. Alleen deze organisatie heeft in Nederland al 4.000 mystery shoppers in het bestand.

Er worden veel aanpassingen gedaan bij organisaties naar aanleiding van de mystery reviews. De veranderingen zijn talloos; ziekenhuizen veranderen de indeling van de wachtkamers, artsen en verpleegkundigen krijgen inspiratie hoe patiënten het liefste benaderd willen worden, in kledingwinkels worden klanten steeds vaker begroet en hotels hebben de werkwijze bij de receptie aangepast.

Zeg nu zelf, u heeft toch ook liever dat u begroet wordt in een winkel dan dat u genegeerd wordt?

Links:
http://www.mystery-review.nl



Razende Robot Reporter