Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
niet en dat kan niet!
TreinTramBus: 600 treinen minder? Dat mag niet en dat kan niet!
dinsdag, 12 juli 2011 15:38
Volgens een bericht in La Libre Belgique zou de NMBS de komende jaren
600 treinen minder laten rijden om uit de rode cijfers te komen.
Reizigersvereniging TreinTramBus roept de Raad van Bestuur van de NMBS
op dit voorstel te verwerpen.
Volgens de krant La Libre Belgique circuleert er een drastisch
besparingsvoorstel binnen de NMBS om tegen 2015 uit de rode cijfers te
geraken. Onderdeel van dat voorstel is een plan om het dagelijkse
treinaanbod de komende jaren met ongeveer 600 treinen te verminderen.
Dit staat in schril contrast met de beloftes van de NMBS eerder dit
jaar voor een beter aanbod tegen 2014. Kees Smilde, woordvoerder van
TreinTramBus: "Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7
procent. Het is in ieders belang dat deze toename aanhoudt, ook om de
mobiliteitsknoop te ontwarren. Met dit scenario zal de groei tot
stilstand komen en komen we in een negatieve spiraal terecht."
Eén van de belangrijkste oorzaken van de problemen ligt bij het
goederenvervoer, dat zwaar verlieslatend is. Een oplossing moet dan ook
worden gezocht in een sanering van de goederenpoot van de NMBS. Ook bij
het reizigersverkeer kan echter nog efficiënter worden gewerkt zonder
de reiziger te treffen. De overhead is in vergelijking met andere
spoorwegmaatschappijen bijzonder zwaar.
Infrastructuurbeheerder Infrabel rekent aan de NMBS prijzen aan voor
het gebruik van de sporen, dat moet zo van Europa. Alleen is de prijs
die Infrabel vraagt voor een reizigerstrein veel hoger dan het Europese
gemiddelde, terwijl de prijs van een goederentrein lager is dan in de
buurlanden. "Dit is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is
voor het reizigersvervoer. Een stop in een kleine halte kost bij ons
zes keer meer dan in Nederland", zegt Smilde. Wanneer gaat het
parlement de kostenstructuur van de NMBS eindelijk eens tot op het bot
uitspitten? Zolang daar niets aan gebeurt, blijven bezuinigingen op het
aanbod onaanvaardbaar.